منابع ارشد شیمی – بهترین منابع 1403

منابع ارشد شیمی - بهترین منابع 1402
کارشناسی ارشد

بهترین منابع ارشد شیمی 1403

معرفی بهترین منابع ارشد شیمی 1403 را با این مقدمه شروع می کنیم که ارشد شیمی پس از ارشد زیست شناسی سلولی و مولکولی، پرطرفدارترین رشته کنکور ارشد در گروه علوم پایه است. عدم وجود بازار کار مناسب و سردرگمی دانشجویان شیمی در ورود به بازار کار تخصصی رشته شیمی، باعث شده است تا این رشته که زمانی در جایگاه اول ارشد علوم پایه قرار داشت به رده دوم سقوط کند. به هر حال ارشد مجموعه شیمی در کنکور 1403 دارای رشته و گرایش های متنوعی است. در جدول زیر رشته و گرایش های ارشد مجموعه شیمی معرفی نوشته شده است.

شماره کد ضریبعنوان رشتهعنوان گرایش
1شیمیشیمی فیزیک
آموزش شیمی
2شیمیشیمی آلی
شیمی پلیمر
شیمی دارویی
فیتوشیمی
دکتری پیوسته شیمیشیمی آلی
مواد، انرژی و تکنولوژی کوانتومی
3شیمیشیمی معدنی
4شیمیشیمی تجزیه
دکتری پیوسته شیمیشیمی تجزیه
5شیمیشیمی کاربردی
شیمی و فناوری اسانس
شیمی پیشرانه
6شیمیشیمی کاتالیست
شیمی دریا
7نانوشیمی

در ارشد شیمی به صورت کلی از دروس زیر آزمون گرفته می شود.

زبان عمومی، زبان تخصصی شیمی، شیمی آلی، شیمی معدنی، شیمی تجریه، شیمی فیزیک و شیمی کاربردی.

درس شیمی کاربردی فقط در گرایش های شیمی کاربردی، نانوشیمی و شیمی کاتالیست و شیمی دریا اهمیت دارد و در گرایش های شیمی محض ضریب صفر دارد. اما بقیه دروس در همه گرایش ها دارای اهمیت هستند. برای اطلاع از جزئیات دقیق ضرایب دروس ارشد شیمی 1403 به مطلب زیر مراجعه کنید.

دروس و ضرایب دروس ارشد شیمی 1403

دسته بندی منابع کارشناسی ارشد شیمی

یافتن بهترین منابع برای ارشد شیمی 1403، نیازمند یک دسته بندی کاملاً حرفه ای و تخصصی است. طبیعتاً زمانی منابع پیشنهادی برای یک داوطلب بهترین منابع خواهند بود که شرایط آن داوطلب و هدفش را در نظر گرفته باشد. علاوه بر اینها سطح علمی و مقدار زمان داوطلب نیز اهمیت دارد.

در یک دسته بندی جامع باید منابع ارشد شیمی را به دسته های زیر طبقه بندی کرد.

منابعی برای سطح علمی پایین، متوسط و قوی.

منابعی برای اهداف مختلف قبولی از روزانه دانشگاه تهران گرفته تا روزانه و شبانه های دانشگاه های دولتی.

مهم تر از خود منبع، روش مطالعه آن منبع نیز هست.

منابع درس زبان عمومی ارشد شیمی 1403

بهترین منابع درس زبان عمومی ارشد شیمی 1403 براساس دسته بندی های اعلام شده به شرح زیر هستند.

پکیج بیسیک: 504، لغات ضروری تافل و 1100 همگی از انتشارات جنگل و گرامر in use

پکیج کنکوری: زبان عمومی زیر ذره بین انتشارات نگاه دانش دو جلدی (جلد اول لغات و جلد دوم گرامر) یا زبان عمومی از انتشارات سری عمومی از زهرا آهنگر

پکیج هوشمندانه: با توجه به حجم سایر دروس ارشد شیمی و همچنین اهمیت بسیار زیاد سطح علمی زبان عمومی داوطلبان ارشدشیمی برای داوطلبانی که خیلی خیلی در درس زبان ضعیف هستند، بهترین منبع زبان عمومی ارشد شیمی را حذف آن می دانیم. داوطلبان متوسط هم باید توجه کنند که حداقل باید روزی نیم ساعت را به افزایش دایره لغات خود اختصاص دهند. اصلاً از منابع پکیج بیسیک استفاده نکنید. مگر اینکه بخواهید زمان زیادی را برای توسعه فردی خود در درس زبان بگذارید.  داوطلبانی که پایه قوی دارند، مرور لغات و گرامر را انجام دهند و بیشتر وقت خود را برای زدن تست های زبان بگذارند. یعنی زبان را حتی با تست ها مرور کنند. تست برای درس زبان عمومی بسیار زیاد و در دسترس است. در کل برای افرادی که حوصله زبان خواندن ندارند کتاب زهرا آهنگر یعنی زبان عمومی سری عمومی بهترین منبع است ولی کسانی که حال و حوصله بیشتری برای زبان خواندن دارند قطعاً بهترین منبع زبان عمومی ارشد شیمی 1403، دو جلد کتاب زیر ذره بین نگاه دانش است.

در ضمن کسانی هم که وقت کافی ندارند و پایه متوسط و ضعیف دارند هم این درس را می توانند حذف کنند.

منابع زبان تخصصی ارشد شیمی 1403

بهترین منابع زبان تخصصی ارشد شیمی 1403 عبارتند از:

پکیج بیسیک: زبان انگلیسی برای دانشجویان شیمی از میرجلیلی و روشنی از انتشارات سمت.

پکیج کنکوری: زبان تخصصی شیمی مدرسان شریف یا زبان تخصصی شیمی محض و کاربردی از عابدین و انتشارات پوران پژوهش یا زبان تخصصی شیمی اندیشه ارشد.

پکیج هوشمندانه: بهترین منابع زبان تخصصی ارشد شیمی 1403 برای داوطلبانی که پایه خوب و یا متوسطی دارند و زمان کافی هم دارند، زبان تخصصی شیمی محض و کاربردی پوران پژوهش است. داوطلبان ضعیف تر بهتر است از کتاب زبان تخصصی شیمی اندیشه ارشد استفاده کنند و یا کلاً آن را حدف کنند.

منابع شیمی آلی کنکور ارشد شیمی 1403

بهترین منابع درس بسیار مهم شیمی آلی ارشد شیمی 1403 براساس دسته بندی های اعلام شده به شرح زیر هستند.

پکیج بیسیک: شیمی آلی ولهارد (سه جلدی) ترجمه میرصادقی، هروری و سعیدی از انتشارات نورپردازان، شیمی آلی موریسون بوید (سه جلدی) ترجمه عیسی یاوری از انتشارات علوم دانشگاهی، شیمی آلی کری (سه جلدی) ترجمه عیسی یاوری از انتشارات نورپردازان، شیمی آلی مک موری (سه جلدی) ترجمه عیسی یاوری از انتشارات نورپردازان، حل المسائل شیمی آلی موریسون بوید از یاوری، اصفهانی و میرشکرائی از انتشارات علوم دانشگاهی، شناسایی سیستماتیک ترکیبات آلی شراینر ترجمه غیاثی از انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان، کاربرد طیف سنجی در شیمی آلی پاویا ترجمه موثق از انتشارات علمی و فنی.

پکیج کنکوری: شیمی آلی راهیان ارشد یا شیمی آلی مدرسان شریف یا شیمی آلی اندیشه ارشد یا شیمی آلی پوران پژوهش یا بانک تست شیمی آلی دکتر اسلامی از پوران پژوهش.

پکیج هوشمندانه: درس شیمی آلی در کنکور ارشد شیمی تقریباً مهم ترین درس است. علاوه بر تأثیر آن در همه گرایش ها، علاقه مندی طیف زیادی از داوطلبان ارشد شیمی به رشته شیمی آلی و هم خانواده های آن مانند شیمی دارویی و شیمی پلیمر باعث شده است تا این درس، مهم ترین درس کنکور ارشد شیمی باشد.

بهترین منابع درس شیمی آلی کنکور ارشد شیمی 1403 برای داوطلبان قوی با زمان کافی و پشتکار خوب این است که حل المسائل شیمی آلی موریسون بوید را بخوانند. با این کار هم دوره ای بر آموخته های شیمی آنها انجام می شود و هم ذهن آنها با حل سوال در شیمی آلی آشنا می شود. البته این کار را پس از خواندن شیمی آلی راهیان ارشد باید انجام دهند. پس از آن می توانند از کتاب بانک تست شیمی آلی اسلامی از انتشارات پوران پژوهش برای تسلط بیشتر بر تست های کنکوری شیمی آلی استفاده کنند. طبیعی است که داوطلبان قوی با پشتکار ضعیف باید از کتاب مدرسان شریف و بانک تست پوران پژوهش استفاده کنند.

داوطلبان متوسط و ضعیف با زمان زیاد و پشتکار مناسب باید از کتاب رفرنس شیمی آلی ولهارد استفاده کنند. البته که بسیار حجیم است ولی توجه کنید که گفتم داوطلبان ارشد شیمی که متوسط و ضعیف هستند و زمان زیادی هم برای مطالعه دارند و پشتکار خوبی هم دارند. سپس از کتاب شیمی آلی پوران پژوهش یا مدرسان شریف، مطالعه خود را کنکوری تر کنند. اگر فرصت داشتند از بانک تست شیمی آلی دکتر اسلامی پوران پژوهش هم باید استفاده کنند.

کسانی که زمان زیادی ندارند و یا کلاً فشرده خوان هستند و یا حوصله زیادی برای مطالعه ندارند باید از یکی از سه کتاب شیمی آلی راهیان ارشد، شیمی آلی مدرسان شریف یا شیمی آلی پوران پژوهش استفاده کنند. این انتخاب بستگی دارد به سطح علمی آنها و از همه مهم تر توانایی تحلیل آنها در تست ها. ضمناً این افراد باید فصول شیمی الی را به سه دسته سخت، متوسط و آسان تقسیم بندی کنند. البته که این برای هر داوطلب با توجه به شرایطش متفاوت خواهد بود و باید متناسب با شرایط خودش این تقسیم بندی را انجام بدهد و سپس براساس این دسته بندی ابتدا بر مباحث آسان و متوسط تسلط پیدا کند و سپس بر مباحث سخت.

منابع شیمی معدنی کنکور ارشد شیمی 1403

بهترین منابع شیمی معدنی ارشد شیمی 1403 به شرح زیر معرفی می شوند.

پکیج بیسیک: شیمی معدنی 1 و 2 بهشتی از انتشارات دانشگاه چمران اهواز، شیمی معدنی میسلر با ترجمه صدر، صابونچی و فرهنگی از انتشارات دانشگاه بوعلی سینا همدان، شیمی معدنی 1، 2 و 3 آقابزرگ و ملاردی از انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه خوارزمی، شیمی معدنی 1 و 2 جیمز هیویی با ترجمه رشیدی، مهاجر و رحیمی از انتشارات مرکز نشر دانشگاهی، شیمی آلی فلزی میسلر با ترجمه یوسفی و کریمی از انتشارات تک رنگ.

پکیج کنکوری: شیمی معدنی مدرسان شریف یا شیمی معدنی اندیشه ارشد یا شیمی معدنی پوران پژوهش (دو جلدی) یا شیمی معدنی راهیان ارشد یا شیمی معدنی پردازش.

پکیج هوشمندانه: بهترین منابع شیمی معدنی ارشد شیمی 1403 برای داوطلبانی که زمان کافی دارند و می خواهند بیسیک این درس را یاد بگیرند استفاده از شیمی معدنی 1 بهشتی و شیمی معدنی 2 هیویی و شیمی معدنی 3 آقابزرگ و ملاردی است. یعنی هر کدام از جلد ها از یک نویسنده است که بسیار بهتر از سایرین است. پس از آن باید از شیمی معدنی پوران پژوهش برای مطالعه کنکوری تر استفاده نمایند.

داوطلبانی که زمان زیادی ندارند و یا فشرده خوانی می کنند و یا زمان زیادی برای شیمی معدنی نمی خواهند بگذارند باید یا از کتاب دو جلدی شیمی معدنی پوران پژوهش یا شیمی معدنی پردازش و یا شیمی معدنی مدرسان شریف استفاده کنند.

منابع شیمی تجزیه کنکور ارشد شیمی 1403

بهترین منابع شیمی تجزیه کنکور ارشد شیمی 1403 با توجه به بررسی های انجام شده به شرح زیر معرفی می شوند.

پکیج بیسیک: شیمی تجزیه 1 و 2 اسکوگ، وست و هالر با ترجمه توسلی، خلیلی و معصومی از انتشارات مرکز نشر دانشگاهی، شیمی تجزیه دستگاهی اسکوگ با ترجمه سلاجقه از انتشارات مرکز نشر دانشگاهی، راهنمای حل مسایل شیمی تجزیه 1 و 2 (دو جلدی) از پورجوادی و توسلی از انتشارات مرکز نشر دانشگاهی، تحلیل و تشریح مسائل اصول تجزیه دستگاهی جلد یک و دو از پارچه باف، ملایوسف و نصیر تبریزی از انتشارات امید انقلاب.

پکیج کنکوری: شیمی تجزیه مدرسان شریف یا شیمی تجزیه راهیان ارشد یا شیمی تجزیه پوران پژوهش (دو جلدی).

پکیج هوشمندانه: سخت ترین درس کنکور ارشد شیمی 1403، درس شیمی تجزیه است. بهترین منابع شیمی تجزیه ارشد شیمی 1403 برای داوطلبانی که وقت کافی و البته انرژی دارند و می خواهند شیمی تجزیه را بسیار خوب یاد بگیرند و معتقدند شیمی تجزیه به نوعی اصل علم شیمی تجربی و بیزینسی است باید از رفرنس های شیمی تجزیه اسکوگ، وست و هالر استفاده کنند که بهترین ترجمه های آن را در پکیج بیسیک معرفی کرده ام. توجه داشته باشید که حجم آنها بسیار زیاد است. بنابراین اگر چنین حجمی را نمی توانید بخوانید باید حداقل حل المسایل های شیمی تجزیه را بخوانید و خوب یاد بگیرید. پس از این کار یا باید از شیمی تجزیه مدرسان شریف یا شیمی تجزیه دو جلدی پوران پژوهش استفاده کنید. طبیعی است کسانی که وقت یا حوصله ندارند باید یکی از دو کتاب شیمی تجزیه مدرسان شریف یا پوران پژوهش را انتخاب کنند. مدرسان شریف برای داوطلبان قوی تر بهتر است و شیمی تجزیه پوران پژوهش متن روان تری برای متوسط ها و ضعیف تر ها دارد.

استفاده از بانک تست شیمی تجزیه پوران پژوهش هم بسیار در تسلط بر کنکور کمک کننده است. در ضمن کسانی که کلاً زمان زیادی ندارند، پشتکار پایینی دارند و رشته انتخابی آنها برای قبولی ارشد شیمی، شیمی تجزیه نیست و در دروس دیگر به جز شیمی تجزیه قوی هستند، می توانند آن را حذف کنند!!!

منابع شیمی فیزیک ارشد شیمی 1403

بهترین منابع شیمی فیزیک ارشد شیمی 1403 به شرح زیر گلچین و معرفی می شوند.

پکیج بیسیک: شیمی فیزیک بارو (دو جلدی) با ترجمه فرازدل و همکاران از مرکز نشر دانشگاهی، شیمی فیزیک اتکینز (سه جلدی) با ترجمه پارسافر و نجفی از انتشارات نشر دانشگاهی فرهمند، شیمی فیزیک لواین (سه جلدی) با ترجمه اسلامپور، پارسافر، نجفی و مقاری از انتشارات فاطمی، شیمی کوانتوم لواین با ترجمه اسلامپور و  جلیلی از انتشارت علمی و فنی.

پکیج کنکوری: شیمی فیزیک مدرسان شریف یا شیمی فیزیک اندیشه ارشد یا شیمی فیزیک پوران پژوهش یا شیمی فیزیک راهیان ارشد.

پکیج هوشمندانه: بعد از شیمی تجزیه، شیمی فیزیک سخت ترین درس کنکور ارشد شیمی به حساب می آید. بهترین منابع شیمی فیزیک ارشد شیمی 1403، برای داوطلبانی که می خواهند برای این درس زمان بگذارند و هم آن را به خوبی یاد بگیرند و درک کنند بدون شک شیمی فیزیک اتکینز است. متن بسیار روانی دارد، مباحث را به خوبی توضیح می دهد و البته حجم متناسب تری هم دارد. پس از آن می توانند از بانک تست شیمی فیزیک پوران پژوهش تست زنی کنند.

افرادی که نمی خواهند برای آن زمان بگذارند یا حوصله مطالعه ندارند باید یا از کتاب مدرسان شریف (برای قوی ترها) یا پوران پژوهش (برای متوسط ها و ضعیف ها) استفاده کنند. در ضمن کسانی که رشته انتخابی آنها برای قبولی ارشد شیمی، شیمی فیزیک نیست و در دروس دیگر وضعیت خوبی دارند، می توانند آن را حذف کنند!!!

منابع شیمی کاریردی ارشد شیمی 1403

بهترین منابع پکیج دروس تخصصی شیمی کاربردی کنکور ارشد شیمی 1403 با توجه به دسته بندی های ارائه شده عبارتند از:

پکیج بیسیک: اصول بنیانی و مبانی محاسبات در مهندسی شیمی هیمل بلاو با ترجمه سهرابی از انتشارات دانشگاه امیرکبیر، اصول تصفیه آب چالکش امیری از انتشارات ارکان دانش، شیمی صنعتی 1 و شیمی صنعتی 2 تألیف علیجانی از انتشارات دانشگاه امیرکبیر، اصول خوردگی و حفاظت فلزات مفیدی از انتشارات دانشگاه تهران.

پکیج کنکوری: شیمی کاربردی راهیان ارشد یا شیمی کاربردی اندیشه ارشد یا شیمی کاربردی علوی فرهیخته.

پکیج هوشمندانه: بهترین منابع رفرنس دروس تخصصی شیمی کاربردی کنکور ارشد شیمی 1403 در پکیج بیسیک گلچین شده است. دلیل اینکه برای هر کدام از درس ها تنها یک کتاب ذکر شده است به همین دلیل است. با توجه به اینکه اکثر داوطلبان کنکور ارشد شیمی 1403، برای مطالعه دروس تخصصی شیمی کاربردی، زمان نمی گذارند و این دروس فقط برای رشته های شیمی کاربردی، نانوشیمی و کاتالیست ارزشمند هستند، مطالعه کتاب های کنکوری مناسب تر است. از بین کتاب های کنکوری، کتاب شیمی کاربردی علوی فرهیخته درسنامه بسیار خوبی دارد. کتاب راهیان ارشد ضعیف است ولی بسیار خلاصه است و تست هایی هم در انتهای هر فصلش دارد. شیمی کاربردی اندیشه ارشد هم یک انتخاب مناسب و خوب می تواند باشد.

گلچین منابع ارشد شیمی شامل منابع دانشگاهی است یا منابع کنکوری و تستی شیمی را هم شامل می شود؟

بهترین منابع معرفی شده برای ارشد شیمی، هم شامل کتاب های رفرنس دانشگاهی است و هم شامل تحلیل و گلچین بهترین منابع کنکوری و تست زنی کنکور ارشد شیمی است.

بهترین منابع ارشد شیمی بر چه اساسی انتخاب شده اند؟

بهترین منابع ارشد شیمی براساس سطح علمی داوطلبان، گرایش مد نظر داوطلب، همچنین مقدار زمان و شیوه مطالعه داوطلب کنکور ارشد شیمی انتخاب شده اند.

آیا امکان حذف درس یا منبعی در کنکور ارشد شیمی وجود دارد؟

بله. با توجه به شرایط داوطلبان ارشد شیمی، امکان حذف یک و حتی دو درس کنکور ارشد شیمی وجود دارد.

4.4/5 - (7 امتیاز)
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

سوالات و کلید سوالات ارشد بیماری شناسی گیاهی 1403
تخمین رتبه
سوالات و کلید سوالات ارشد بیماری شناسی گیاهی 1403

سوالات و کلید سوالات ارشد بیماری شناسی گیاهی 1403 برای دانلود سوالات و کلید سوالات ارشد بیماری شناسی گیاهی 1403، از طریق لینک های زیر اقدام نمایید. دانلود سوالات ارشد بیماری شناسی گیاهی 1404-1403  پاسخنامه و کلید سوالات ارشد بیماری شناسی گیاهی 1404-1403  توجه مهم: در ادامه مطلب لینک های …

سوالات و کلید سوالات ارشد مدیریت 1403
تخمین رتبه
سوالات و کلید سوالات ارشد مدیریت 1403

سوالات و کلید سوالات ارشد مدیریت 1403 برای دانلود سوالات و کلید سوالات ارشد مدیریت 1403، از طریق لینک های زیر اقدام نمایید. دانلود سوالات ارشد مدیریت 1404-1403 پاسخنامه و کلید سوالات ارشد مدیریت 1404-1403  توجه مهم: در ادامه مطلب لینک های مهمی برای مشاهده مطالبی در رابطه با کارنامه …

سوالات و کلید سوالات ارشد حسابداری 1403
تخمین رتبه
سوالات و کلید سوالات ارشد حسابداری 1403

سوالات و کلید سوالات ارشد حسابداری 1403 برای دانلود سوالات و کلید سوالات ارشد حسابداری 1403، از طریق لینک های زیر اقدام نمایید. دانلود سوالات ارشد حسابداری 1404-1403 پاسخنامه و کلید سوالات ارشد حسابداری 1404-1403  توجه مهم: در ادامه مطلب لینک های مهمی برای مشاهده مطالبی در رابطه با کارنامه …