معدل تراز شده کارشناسی
انتخاب رشته صرفاً براساس سوابق تحصیلی
24

معدل تراز شده

معدل تراز شده که اولین بار توسط سازمان سنجش و در دفترچه انتخاب رشته با سوابق تحصیلی (معدل) کارشناسی ارشد 99 اعلام شده است، برای بسیاری معنا و مفهومی تعریف شده ندارد.

معدل تراز شده یعنی معدلی که به عنوان شاخص نمره کل یا همان تراز تعریف می شود.

در سازمان سنجش مبنای قبولی رتبه است. مبنای تعیین رتبه هم تراز یا همان نمره کل است. مثلا در کنکور کارشناسی ارشد تراز کل و حداکثری 10،000 نمره است. این تراز حاصل جمع تراز علمی شما و تراز معدل موثر است. تراز علمی همان درصدهایی است که شما می زنید و با توجه به ضرایب دروس و بالاترین میانگین موزون که یک نفر در کنکور ارشد یک رشته خاص زده است تعیین می شود. تراز معدل موثر هم عبارتست از معدل موثر شما ضربدر عدد 100. 

دریافت مشاوره تلفنی با مشاوران تخصصی انتخاب رشته سوابق تحصیلی 

در کنکور ارشد، تراز علمی 80 درصد و تراز معدل 20 درصد در تراز کل شما نقش دارند.

مثلا اگر کسی در کنکور ارشد بیشترین میانگین را در کل به دست آورده باشد و معدل موثرش هم 20 شود، تراز کامل 10،000 نمره را می آورد.

برای توضیحات جامع تر از لینک زیر می توانید همه چیز را درباره معدل موثر و معادله و فرمول سازمان سنجش در تعیین نمره کل یا تراز کنکور کارشناسی ارشد بفهمید.

معدل موثر و نمره کل و تاثیر آنها در قبولی ارشد

تأثیر اعتبار دانشگاه روی معدل تراز شده

تاثیر 20 درصدی معدل در کارشناسی ارشد با کنکور، باعث شد تا یک اصطلاحی به نام معدل موثر توسط سازمان سنجش به وجود بیاید. اساس این معدل موثر این است که عدالت بین داوطلبانی که از دانشگاه های سختگیر و معتبر مدرک می گیرند با داوطلبانی که خیلی راحت درس پاس می کنند و نمره می گیرند، برقرار شود. 

به نوعی در معدل تراز شده هم همان منطق سازمان سنجش که در معدل موثر پیاده سازی شده است همچنان پاربرجاست. نکته مهم این است که سازمان سنجش اول معدل شما را تبدیل به معدل موثر می کند و بعد این معدل موثر را مبنای معدل تراز شده قرار می دهد.

معدل موثر حاصل اعمال ضریب اعتبار دانشگاه در معدل واقعی داوطلب است که در مطلب معدل موثر که لینکش در بالا قرار داده شده است، به طور کامل توضیح داده ایم.

معدل تراز شده چگونه به وجود می آید

سازمان سنجش برای تعیین معدل تراز شده، همه معدل های کارشناسی را که در یک رشته خاص در فرم ثبت نام انتخاب رشته سوابق تحصیلی ارشد، جمع آوری کرده است را از بالاترین تا پایین ترین معدل مرتب می کند. طبیعیست که بالاترین معدل تراز 10،000 و پایین ترین معدل تراز 0 را می گیرد. 

براساس این تراز که براساس معدل های دوره کارشناسی در رشته خاص به دست می آید، سازمان سنجش شروع می کند به بررسی فرم های 40 تایی انتخاب رشته سوابق تحصیلی ارشد.

دریافت مشاوره تلفنی با مشاوران تخصصی انتخاب رشته سوابق تحصیلی 

شانس قبولی ارشد با سوابق تحصیلی و معدل تراز شده

سازمان سنجش ابتدا افرادی را بررسی می کند که براساس معدل تراز شده بهترین رتبه را به دست می آورند. بهترین رتبه ها ابتدا مورد بررسی قرار می گیرند. اولویت هاب انتخابی از بهترین ترازها تا بدترین ترازها بررسی می شود. اگر معدل های خوب و ترازهای بالا، در اولویتی قبول شوند و آن اولویت، ظرفیتش پر بشود، به نفرات بعدی، شانس قبولی در آن کد رشته محل که ظرفیتش پر شده است، داده نمی شود.

نکته خیلی مهم در اینجا این است که ممکن است در انتخاب رشته با سوابق تحصیلی ارشد، یک سری کد رشته محل هایی که خوب هستند ولی بنا به دلایلی مورد علاقه و توجه ترازهای بهتر نیستند، خالی می مانند و در نتیجه شانس قبولی ترازهای بدتر، بیشتر می شود.

با توجه به اینکه فقط 40 انتخاب برای همه وجود دارد، انتخاب رشته سوابق تحصیلی به شانس قبولی بسیار وابسته می شود. تعداد کد رشته ها در بعضی از رشته ها در دفترچه انتخاب رشته سوابق تحصیلی ارشد زیاد است و در نتیجه باید براساس شانس قبولی بدانید که احتمالاً کدام انتخاب ها را باید بی خیال شوید تا 40 کدرشته انتخابی شما، کدرشته های پر شانس باشند.

دریافت مشاوره تلفنی با مشاوران تخصصی انتخاب رشته سوابق تحصیلی 

برای اینکه بیشتر بفهمید که شانس قبولی در دوره کارشناسی ارشد با توجه به معدل کاردانی و کارشناسی شما و البته سوابق تحصیلی شما چقدر است و با چه معدلی می توانید به قبولی در انتخاب رشته با سوابق تحصیلی ارشد برسید، مطلب تخصصی تری را نوشته ایم که می توانید از طریق لینک زیر به مطالعه آن بپردازید.

شانس قبولی ارشد با سوابق تحصیلی

سهمیه ها و شانس قبولی ارشد با سوابق تحصیلی و معدل تراز شده

نقش سهمیه ها در قبولی کارشناسی ارشد با سوابق تحصیلی و معدل تراز شده، مثل همیشه پر رنگ است. سهمیه 25 درصد و 5 درصد ایثارگری، 30 درصد ظرفیت پذیرش هر کدرشته محل را خواهند داشت و باید 70 درصد تراز معدل شما را به دست بیاورند تا شانس قبولی در کد رشته محلی را پیدا کنند. 

نکته اساسی و مهم درباره سهمیه ها در انتخاب رشته با سوابق تحصیلی این است که با توجه به معدل های کارشناسی، احتمال خالی ماندن ظرفیت سهمیه های ایثارگری به دلیل نرسیدن به 70 درصد تراز آخرین فرد قبولی از سهمیه آزاد، بسیار کم است. در حالی که این شانس در انتخاب رشته های با کنکور بسیار زیاد است.

رقابت بر روی دوره های روزانه ارشد بدون کنکور

رقابت بر روی دوره های روزانه و رایگان کارشناسی ارشد همواره شدید و پر ترافیک بوده است. با نگاهی به دوره های روزانه رشت ها در دفترچه انتخاب رشته سوابق تحصیلی ارشد 99 متوجه می شویم که دوره های روزانه دانشگا ههای خوب و درجه یک، هیچ پذیرشی ندارند.

از طرفی کسانی که در انتخاب رشته با کنکور ارشد 99، در دانشگاه هایی با دوره های شهریه پرداز قبول شده اند نیز جزء رقبای شما هستند و این رقابت بر سر دوره های روزانه را بیشتر هم می کند.

دریافت مشاوره تلفنی با مشاوران تخصصی انتخاب رشته سوابق تحصیلی 

به این مطلب امتیاز دهید

سلام میخواستم بپرسم با معدل ۱۶/۵پیام نور رشته شیمی میشه سوابق تحصیلی شرکت کرد برای ارشد؟

سلام…معدل کارشناسیم ۱۶.۶۳ علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
اگه درصدام در حد پونزده باشه ارشد علوم تربیتی دانشگاه اصفهان قبول میشم ؟؟

چرا کامنت من نیییس😭
معدل کارشناسی من تو رشته حقوق 16.77 شده
چقدر شانس دارم برای قبولی ارشد سوابق تحصیلی امسال برای رشته های حقوق جزا و جرم شناسی بین الملل آزاد قشم (علوم تحقیقات) و حقوق بین المللش و حقوق خصوصیش و حقوق بین الملل دانشگاه آزاد تربت حیدریه؟؟
تو رو خدا جواب بدین مردم از استرس

سلام وقتتون بخیر من معدل 16.77 رشته حقوق هستم از آزاد مشهد چه قدر شانس قبولی دارم برای قشم؟

سلام. بابت تاخیرها در پاسخگویی به کامنت ها عذرخواهی می کنیم. به دلیل مشکلاتی که بابت کرونا وجود داشت و مرکز مشاوران تحصیلی بسیار جدی دچار این مشکل شد نتونستیم به موقع پاسخ بدیم.
درباره معدل تراز شده برای دانشگاه های دولتی بهترین ضریب در نظر گرفته میشه و با توجه به اینکه دانشگاه اصفهان در گرید یک دانشگاه های دولتی قرار داره معدل تراز شده شما بالاترین سطح رو شامل خواهد شد.

تهران چنتا انتخاب کردم، اصفهان و اطرافش(دهاقان لنجان و نجف آباد و خمینی شهر)،کرج، قزوین،شیراز، کرج،فیروز کوه، یادگار امام شهر ری،اراک،همدان،واحد الکترونیکی و علم و صنعت تهران( دولتی مجازی) همگی دانشگاه های آزاد هستند به جز علم و صنعت تهران…قبول میشم؟

داخل تهران چنتا انتخاب کردم، اصفهان و اطرافش( لنجان و دهاقان و نجف آباد)، واحد الکترونیکی، قزوین، شیراز، کرج،فیروز کوه، یادگار امام شهر ری، اراک، همدان، نجف آباد، خمینی شهر و علم و صنعت تهران( مجازی دولتی)
بین اینا علم و صنعت فقط دولتیه و مابقی همش دانشگاه آزاده

سلام. منظورمون این بود که از کدوم دانشگاه آزاد مدرک گرفتید تا بتونیم براساس فرمول تراز شده کارشناسیُ شانس های قبولی شما رو تخمین بزنیم.

سلام، من کارشناسی مدیریت صنعتی معدل کل هم 17.17 هست از دانشگاه اصفهان. ارشد بر اساس سوابق در رشته مهندسی صنایع ثبتنام کردم برای دانشگاه آزاد،با این معدل شانس قبولی دارم؟ و اینکه رشته کارشناسی شانس قبولی رو تغییر میده یا خیر

سلام، من کارشناسی مدیریت صنعتی معدل کل هم 17.17 هست از دانشگاه اصفهان. ارشد بر اساس سوابق در رشته مهندسی صنایع ثبتنام کردم برایدانشگاه آزاد،با این معدل شانس قبولی دارم؟ و اینکه رشته کارشناسی شانس قبولی رو تغییر میده یا خیر

سلام وقت بخیر، من معدل 17/22 دانشگاه آزادم ، ارشد بر اساس سوابق فلسفه اخلاق پیام نور زدم کلا 28 نفر ظرفیت داشت ، با این معدل شانس قبولی دارم؟

24 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

سوالات و کلید سوالات ارشد بیماری شناسی گیاهی 1403
تخمین رتبه
سوالات و کلید سوالات ارشد بیماری شناسی گیاهی 1403

سوالات و کلید سوالات ارشد بیماری شناسی گیاهی 1403 برای دانلود سوالات و کلید سوالات ارشد بیماری شناسی گیاهی 1403، از طریق لینک های زیر اقدام نمایید. دانلود سوالات ارشد بیماری شناسی گیاهی 1404-1403  پاسخنامه و کلید سوالات ارشد بیماری شناسی گیاهی 1404-1403  توجه مهم: در ادامه مطلب لینک های …

سوالات و کلید سوالات ارشد مدیریت 1403
تخمین رتبه
سوالات و کلید سوالات ارشد مدیریت 1403

سوالات و کلید سوالات ارشد مدیریت 1403 برای دانلود سوالات و کلید سوالات ارشد مدیریت 1403، از طریق لینک های زیر اقدام نمایید. دانلود سوالات ارشد مدیریت 1404-1403 پاسخنامه و کلید سوالات ارشد مدیریت 1404-1403  توجه مهم: در ادامه مطلب لینک های مهمی برای مشاهده مطالبی در رابطه با کارنامه …

سوالات و کلید سوالات ارشد حسابداری 1403
تخمین رتبه
سوالات و کلید سوالات ارشد حسابداری 1403

سوالات و کلید سوالات ارشد حسابداری 1403 برای دانلود سوالات و کلید سوالات ارشد حسابداری 1403، از طریق لینک های زیر اقدام نمایید. دانلود سوالات ارشد حسابداری 1404-1403 پاسخنامه و کلید سوالات ارشد حسابداری 1404-1403  توجه مهم: در ادامه مطلب لینک های مهمی برای مشاهده مطالبی در رابطه با کارنامه …