محاسبه تراز یا نمره کل کنکور ارشد

تراز یا نمره کل کنکور ارشد
انتخاب رشته کارشناسی ارشد
7

نمره کل یا تراز در کنکور کارشناسی ارشد چیست؟ 

اگر به کارنامه کنکور یک داوطلب کارشناسی ارشد دقت کنید با اصطلاح نمره کل یا تراز داوطلب برخورد می کنید. رتبه هر داوطلب در سهمیه و بدون سهمیه در کنکور کارشناسی ارشد بر اساس نمره کل یا تراز آن داوطلب مشخص می شود. یعنی رتبه یک به بالاترین نمره کل یا تراز تعلق می گیرد. خود تراز کل، از دو تراز تشکیل می شود: تراز آزمون کتبی و تراز معدل موثر. ممکن است رتبه یک بالاترین تراز کتبی را به دست نیاورد ولی با تراز معدل در مجموع بالاترین تراز بین همه داوطلبان کنکور ارشد رشته خود را به دست بیاورد.

نمره کل یا تراز و رتبه در سهمیه و رتبه بدون سهمیهجایگاه نمره کل یا همان تراز داخل کارنامه های کنکور کارشناسی ارشد

حداکثر نمره کل یا تراز در کنکور کارشناسی ارشد چقدر است؟

حداکثر نمره کل یا تراز یک داوطلب کنکور ارشد، عدد 10000 می باشد که این تراز در شرایطی حاصل می شود که معدل موثر رتبه یک کنکور کارشناسی ارشد، 20 باشد و همچنین این داوطلب، بالاترین میانگین کل دروس را در آزمون ارشد به دست آورده باشد. ممکن است داوطلبی دیگر در کنکور، بالاترین میانگین درصد دروس را به خودش اختصاص داده باشد ولی به خاطر معدل کمتر، موفق نشود بالاترین تراز کنکور کارشناسی ارشد رشته را به دست بیاورد.

نمره کل یا تراز در کنکور کارشناسی ارشد چگونه محاسبه می شود؟

نمره کل یا تراز هر داوطلب از دو بخش تشکیل شده است که 20 درصد آن به معدل موثر داوطلب کنکور کارشناسی ارشد تعلق می گیرد یعنی اگر معدل موثر داوطلبی 20 باشد، حداکثر 2000 تراز مربوط به معدل به او تعلق می گیرد و 80 درصد دیگر را، نمره داوطلب کنکور کارشناسی ارشد در آزمون کتبی کارشناسی ارشد تشکیل می دهد. نمره یا تراز حاصل از آزمون کتبی از طریق فرمول زیر محاسبه می شود.

 تراز حاصل از معدل موثر + تراز حاصل از آزمون کتبی = تراز یا نمره کل

توجه داشته باشید که معدل به خاطر تاثیرش در تراز و در نهایت رتبه و قبولی شما، بسیار اهمیت دارد و اگر اشتباه کنید و معدلی بالاتر از معدل مدرک خودتان وارد کنید، قبولی شما لغو می شود. 

تاثیر معدل در کنکور ارشد و معدل موثر

مغایرت معدل در کنکور کارشناسی ارشد

نمره یا تراز حاصل از آزمون کتبی کنکور کارشناسی ارشد چگونه محاسبه می شود؟

برای محاسبه نمره تراز یا نمره خام آزمون کتبی هر داوطلب در آزمون کارشناسی ارشد، سازمان سنجش میانگین درصدهای هر داوطلب را محاسبه می کند و سپس تقسیم بر بالاترین میانگین درصدهای به دست آمده در آزمون کارشناسی ارشد آن رشته می کند. فرمول نهایی به صورت زیر است. سهم 80 درصدی تراز علمی آزمون کتبی باعث می شود تا عدد به دست آمده در عدد 8000 ضرب شود تا سنجش بتواند تراز نهایی را مبتنی بر عدد 10000 ارائه بکند.

محاسبه تراز علمی کنکور کارشناسی ارشد

میانگین درصد هر داوطلب در کنکور کارشناسی ارشد چگونه محاسبه می شود؟

هر درس در کنکور کارشناسی ارشد ضریبی دارد که نشان دهنده اهمیت آن درس در رشته و گرایش مورد نظر است. برای محاسبه میانگین درصد هر داوطلب در کنکور کارشناسی ارشد باید درصد هر درس در کنکور کارشناسی ارشد را در ضریب آن درس ضرب کرد و همه آن ها را با هم جمع کرد و در نهایت بر مجموع ضرایب تقسیم کرد.

برای نمونه میانگین درصد رتبه 12 کنکور کارشناسی ارشد حسابداری را محاسبه می کنیم. درصدها و ضریب دروس در گرایش مورد نظر در کنکور کارشناسی ارشد حسابداری در جدول زیر ارائه شده است.

 نام درس  نمره به درصد  ضریب درس در گرایش حسابداری مالی در کنکور کارشناسی ارشد 
حسابداری مالی  74/67 3
حسابداری صنعتی  68 2
ریاضی و آمار  32/18 3
زبان عمومی و تخصصی/ انگلیسی سفید 2
حسابرسی  40/28 2

برای محاسبه میانگین به ترتیب زیر عمل می کنیم.

محاسبه میانگین درصد دروس هر داوطلب

محاسبه میانکین درصد دروس رتبه 12 کنکور کارشناسی ارشد حسابداری

پس میانگین درصد این داوطلب برای محاسبه تراز کنکور ارشد برابر با 44.75 می شود.

وقتی این میانگین درصد محاسبه شد، نسبت آن را با بالاترین میانگین درصد، محاسبه کرده و در 8000 ضرب می کنیم تا نمره ای که داوطلب کنکور کارشناسی ارشد از آزمون کتبی کسب کرده محاسبه شود و در نهایت با تراز حاصل از معدل موثر داوطلب که حداکثر 2000 بود جمع شده و نمره کل داوطلب را تشکیل می دهد. 

اگر فرض کنیم که بالاترین میانگین درصد برابر با 50 درصد بوده است، بنابراین نمره تراز خام آزمون این داوطلب برابر می شود با:

0.895=44.75/50

در نهایت عدد 0.895 را در 8000 ضرب می کنیم:

7160=0.895*8000

نمره خام یا تراز علمی داوطلب در آزمون ارشد برابر با 7160 نمره از 8000 نمره حداکثری نمره تراز می شود.

در نهایت این تراز و تراز معدل با هم جمع می شوند و تراز کل شما به دست می آید. این تراز برای مشخص کردن رتبه شما در سهمیه و بدون سهمیه استفاده می شود. برای اینکه بهتر متوجه تعیین رتبه براساس تراز بشوید، مطلب زیر را مطالعه کنید:

تخمین رتبه ارشد 99

برای انتخاب رشته ارشد 99، باید از رتبه در سهمیه خود استفاده کنید که انتخاب رشته ارشد نکات بسیار زیادی علاوه بر رتبه دارد که باید از طریق مطلب زیر به تمام نکات آن واقف شوید تا بتوانید بهترین انتخاب رشته را انجام دهید.

انتخاب رشته کارشناسی ارشد 99

1/5 - (1 امتیاز)
7 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

سوالات و کلید سوالات ارشد بیماری شناسی گیاهی 1403
تخمین رتبه
سوالات و کلید سوالات ارشد بیماری شناسی گیاهی 1403

سوالات و کلید سوالات ارشد بیماری شناسی گیاهی 1403 برای دانلود سوالات و کلید سوالات ارشد بیماری شناسی گیاهی 1403، از طریق لینک های زیر اقدام نمایید. دانلود سوالات ارشد بیماری شناسی گیاهی 1404-1403  پاسخنامه و کلید سوالات ارشد بیماری شناسی گیاهی 1404-1403  توجه مهم: در ادامه مطلب لینک های …

سوالات و کلید سوالات ارشد مدیریت 1403
تخمین رتبه
سوالات و کلید سوالات ارشد مدیریت 1403

سوالات و کلید سوالات ارشد مدیریت 1403 برای دانلود سوالات و کلید سوالات ارشد مدیریت 1403، از طریق لینک های زیر اقدام نمایید. دانلود سوالات ارشد مدیریت 1404-1403 پاسخنامه و کلید سوالات ارشد مدیریت 1404-1403  توجه مهم: در ادامه مطلب لینک های مهمی برای مشاهده مطالبی در رابطه با کارنامه …

سوالات و کلید سوالات ارشد حسابداری 1403
تخمین رتبه
سوالات و کلید سوالات ارشد حسابداری 1403

سوالات و کلید سوالات ارشد حسابداری 1403 برای دانلود سوالات و کلید سوالات ارشد حسابداری 1403، از طریق لینک های زیر اقدام نمایید. دانلود سوالات ارشد حسابداری 1404-1403 پاسخنامه و کلید سوالات ارشد حسابداری 1404-1403  توجه مهم: در ادامه مطلب لینک های مهمی برای مشاهده مطالبی در رابطه با کارنامه …