انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۲- راهنما و نکات سال 1402

انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱
انتخاب رشته کارشناسی ارشد
111

انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۲- راهنما و نکات سال 1402

انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۲، مهم ترین مرحله پس از گذراندن کنکور ارشد 1402 است. حتی برخی انتخاب رشته را مهم تر از خود شرایط کنکور ارشد و کارنامه آن می دانند، زیرا معتقدند با یک رتبه بد ولی با یک انتخاب رشته دقیق، شانس قبولی چندین برابر می شود.

داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد، براساس رتبه و علاقه خود، انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۲ را انجام می دهند. انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402 نیز تفاوتی با انتخاب رشته های سال های قبل ندارد و تنها تفاوت در دفترچه انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۲ و تعداد ظرفیت های پذیرش هر رشته و دانشگاه خواهد بود که تقریباً می توان گفت با تغییرات همراه خواهد بود.

در ادامه ابتدا یک راهنمای جامع همراه با لینک های مفید را برای شما ارائه می دهیم و سپس به نکاتی که شاید کمتر مورد توجه قرار دهید می پردازیم.

برای تخمین رتبه ارشد 1402 از نرم افزار تخمین رتبه مرکز مشاوران تحصیلی استفاده نمایید.

نرم افزار تخمین رتبه ارشد 1402

راهنمای انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۲

راهنمای انتخاب رشته ارشد را با این جمله آغاز می کنیم. بهترین راهنمایی برای انتخاب رشته ارشد این است:

“آنچه را که می خواهید را روی کاغذ بنویسید و سپس به ارزیابی آن بپردازید.”

بنابراین ارزیابی آنچه را که می خواهید را برای شما شرح می دهیم تا بدانید که چگونه انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۲ را با موفقیت انجام دهید. ارزیابی ها را باید از کارنامه ای که سازمان سنجش داده است شروع کنید. در کارنامه شما، رتبه شما درج شده است. رتبه شما نشان می دهد که تا چه حدی به قبولی در دانشگاه و گرایشی که می خواهید نزدیک هستید. بنابراین ابتدا بدانید که با رتبه خود در چه دانشگاه هایی قبولی می شوید. برای این کار ما نرم افزار انتخاب رشته 1402 را آماده کرده ایم که از طریق لینک زیر می توانید وارد آن شده و با زدن رتبه خود شانس های قبولی خود را با سطوح احتمالی مشاهده کنید.

نرم افزار انتخاب رشته ارشد 1402

راهنمای اولویت بندی انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۲

پس از دانستن اینکه در چه دانشگاه هایی شانس دارید و در چه گرایش هایی بیشترین احتمال قبولی را دارید، حالا نوبت این است که تکلیف خود را مشخص کنید. این تکلیف شامل این است که بدانید که آیا می خواهید با این احتمالات قبولی اصلا انتخاب رشته کنید یا نه؟

پیشنهاد ما این است که حتما انتخاب رشته کنید چون حتی محدودیت محرومیت از شرکت در کنکور ارشد سال بعد یعنی 1402 در صورت قبولی در دوره های روزانه نیز برداشته شده است. پس شما با انتخاب رشته کردن هیچ چیزی را از دست نخواهید داد.

مورد بعدی این است که اولویت بندی خود را مشخص کنید. در نرم افزار انتخاب رشته ارشد 1402، ما اولویت بندی دانشگاهها را نیز برای شما انجام داده ایم. مورد بعدی این است که چه دانشگاه ها و گرایش هایی را نمی خواهید. آنها را حذف کنید و اولویت بندی دانشگاه ها و گرایش های باقیمانده را از نرم افزار بخواهید.

مورد بعدی این است که شما باید بدانید که اولویت بندی شانس قبولی شما را بیشتر نمی کند. حتما مطلب اولویت بندی در انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۲ را با دقت بخوانید.

برای تخمین رتبه ارشد 1402 از نرم افزار تخمین رتبه مرکز مشاوران تحصیلی استفاده نمایید.

نرم افزار تخمین رتبه ارشد 1402

راهنمای کدرشته های انتخاب رشته ارشد 1402

در نهایت پس از این مراحل نوبت وارد کردن کد رشته محل ها در سامانه آنلاین آزمون کارشناسی ارشد 1402 سازمان سنجش است. کدرشته ها در دفترچه انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۲ موجود است. کد دانشگاه ها، دوره ها و گرایش هایی را که اولویت بندی کرده اید را از دفترچه بیرون آورده و به همان ترتیب اولویت بندی در کادرهای کدرشته وارد کنید. در جدول زیر دوره ها را مفصل برای شما توضیح داده ایم.

روزانه: دوره رایگان و بهترین نوع دوره در دانشگاه های دولتی و سراسری
نوبت دوم یا شبانه: دوره ای معادل دوره روزانه با همان اعتبار مدرک و عیناً کپی مدرک روزانه در دانشگاه های دولتی اما با پرداخت شهریه
پردیس خودگردان: دوره ای گرانقیمت مخصوص دانشگاه های دولتی و سراسری با قید اسم دوره در مدرک
دانشگاه های پیام نور: دوره ای با پرداخت شهریه مختص دانشگاه های پیام نور
دانشگاه های غیرانتفاعی: دوره ای در دانشگاه های غیرانتفاعی همراه با پرداخت شهریه
دانشگاه های آزاد: دوره ای که در دانشگاه آزاد می گذرانید و باید شهریه بدهید.
دوره های مجازی دانشگاه های دولتی: دوره ای بدون حضور فیزیکی سر کلاس و مجازی با قید نام دوره مجازی در مدرک همراه با پرداخت شهریه
دوره های مجازی دانشگاه پیام نور: دوره های آنلاین دانشگاه پیام نور با پرداخت شهریه
دوره های مجازی دانشگاه های غیرانتفاعی: دوره های دانشگاه غیرانتفاعی به صورت آنلاین با پرداخت شهریه
دوره های مجازی دانشگاه آزاد: دانشگاه آزاد هم دوره مجازی خودش را دارد با پرداخت هزینه تحصیل در آن
دوره های مشترک دانشگاه های دولتی: دوره ای که دانشگاه های دولتی با یک دانشگاه خارجی به وجود آورده اند.
دوره های مجازی ویژه شاغلین: یک دوره مجازی برای کسانی که شاغل هستند با شرایط خاص در دانشگاه های دولتی، پیام نور و آزاد

در ضمن شیوه های آموزشی را هم باید بشناسید. در جدول زیر شیوه های آموزشی را نیز کامل توضیح داده ایم. سه نوع شیوه آموزشی داریم.

آموزشی پژوهشی: دوره نرمال ارشد همراه با واحدهای درسی و پایان نامه
آموزش محور: دوره ای بدون پایان نامه ولی با واحدهای درسی بیشتر و ارائه سمینارهای تحقیقاتی
پژوهشی: دروه ای با واحدهای درسی کمتر ولی واحدهای تحقیقاتی، پژوهشی و سمیناری بیشتر

دوره های آموزش محور، شانس شما برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا پس از قبولی در ارشد 1400، تقریباً به صفر می رساند.

خوشبختانه سازمان سنجش به شما نشان می دهد که کدی که زده اید کدام دانشگاه و کدام گرایش است. پس احتمال اشتباه شما عملاً صفر خواهد بود. حتما خودتان این کار را بکنید نه کافی نت ها یا فردی که در کنار شما ننشسته است.

حالا به شرح نکات مهم در انتخاب رشته ارشد 1402 می پردازیم. هر نکته حاوی مطالب بسیار مهمی است که باعث می شود تا شما انتخاب رشته بسیار خوبی داشته باشید.

نکات انتخاب رشته ارشد 1402

ابتدا نکات انتخاب رشته ارشد 1402 را به صورت تیتروار به شما می گوییم.

  • نقش سهمیه ها در قبولی پس از انتخاب رشته ارشد 1402
  • قوانین خاص دانشگاه ها و مصاحبه های پذیرش
  • تقسیم ظرفیت های مازاد و باقیمانده از سایر سهمیه ها
  • مغایرت معدل پس از قبولی ارشد 1402
  • اصلاحات دفترچه انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۲

برای تخمین رتبه ارشد 1402 از نرم افزار تخمین رتبه مرکز مشاوران تحصیلی استفاده نمایید.

نرم افزار تخمین رتبه ارشد 1402

نقش سهمیه ها در قبولی پس انتخاب رشته ارشد 1402

نکته بسیار مهم این است که سهمیه شما روی قبولی شما در انتخاب رشته ارشد خیلی تأثیر دارد. طبیعتاً سهمیه ها را می توان مثل یک مداد جادویی دانست که قبولی ها را جا به جا می کند. طبیعتاً انتخاب رشته یک داوطلب ارشد ۱۴۰۲ با سهمیه 5 درصد ایثارگری و سهمیه 25 درصد ایثارگری با داوطلبی با سهمیه آزاد بسیار متفاوت است. گول خوردن از رتبه پایین در سهمیه مساویست با شکست در انتخاب رشته ارشد 1402. شیوه قبولی با سهمیه ها را در مطلب زیر کامل تر بشناسید.

نقش سهیمه ها در قبولی کنکور ارشد 1402

قوانین خاص دانشگاه ها و مصاحبه های پذیرش

حتماً بخش انتهایی دفترچه انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۲ را که حاوی قوانین و ضوابط دانشگاه هایی با شرایط خاص و دارای مصاحبه های پذیرش است را مطالعه کنید. ممکن است ضوابط و شرایط این دانشگاه ها به گونه ای باشد که شما با آنها مطابقت نداشته باشید. بنابراین بهتر است کلا در انتخاب رشته خود آن را وارد نکنید. ممکن است دانشگاهی برای رتبه شما شرایط خاصی را در نظر گرفته باشد و یا در دادن خوابگاه محدودیت داشته باشد و یا جنسیتی خاص را با شرایطی خاص پذیرش کند. بنابراین حتماً ابن شرایط را مطالعه کرده و از آنها آگاه باشید.

تقسیم ظرفیت های مازاد و باقیمانده از سایر سهمیه ها

یکی از مهم ترین نکاتی که کلا یا به آن پرداخته نمی شود و یا اینکه دانشی درباره آن وجود ندارد، تقسیم ظرفیت های مازاد و باقیمانده از سایر سهمیه هاست. به جز سهمیه آزاد که هیچ باقیمانده ای برای سایر سهمیه ها نخواهد داشت، بقیه سهمیه ها دارای این ظرفیت مازاد هستند. مثلاً عدم کسب تراز لازم و یا حدنصاب علمی لازم در سهمیه های ایثارگری باعث می شود تا ظرفیت آن سهمیه به سهمیه آزاد برسد. 

مثال مهم تر این است که سهمیه های 5 درصد و 25 درصد ایثارگری علاوه بر ظرفیت مخصوص خود در ظرفیت های سهمیه های آزاد نیز سنجیده می شوند تا محدودیت در ظرفیت آنها باعث نشود تا رتبه خوبی که در کشور دارند تباه شود.

مغایرت معدل پس از قبولی ارشد ۱۴۰۲

یکی از بزرگترین معضلات داوطلبان پس از قبولی در کنکور ارشد ۱۴۰۲ این خواهد بود که از دانشگاه اخراج می شوند چون که معدل کارشناسی آنها مغایرت دارد. حتما این مغایرت را بشناسید و قبل از اینکه قبولی نهایی شما اعلام شود، این مشکل را برطرف کنید. در مطلب مغایرت معدل کارشناسی ارشد، همه شرایط و نحوه پیگیری را توضیح داده ایم.

اصلاحات دفترچه انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۲

از اطلاعیه های سازمان سنجش تا پایان انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۲ غافل نشوید. ممکن است کدرشته هایی که انتخاب کرده اید حذف شده باشند و یا کدرشته های جدید نیز اضافه شده باشد که شما بخواهید آنها را نیز به لیت انتخاب رشته خود اضافه کنید.

برای تخمین رتبه ارشد 1402 از نرم افزار تخمین رتبه مرکز مشاوران تحصیلی استفاده نمایید.

نرم افزار تخمین رتبه ارشد 1402

5/5 - (1 امتیاز)

سلام خسته نباشید من انتخاب دومم دانشگاه امام حسین (ع) بوده که چند یرابر ظرفیت اسمم در اومده اگر در ازمون دانشگاه شرکت کنم وای قبول نشم سازمان سنجنش اولیت های بعدی من رو بررسی میکنه؟

سلام میخواستم بدونم با رتبه940زیر گروه 2 مکانیک(طراحی کاربردی)میشه تربیت مدرس یا صنعتی اصفهان آورد؟؟
و اینکه تربیت دبیر رجایی بهتره یا صنعتی اصفهان؟

صنعتی اصفهان از تربیت دبیر رجایی بهتره و تربیت دبیر تنها مزیتش اینه که تو تهرانه
صنعتی اصفهان شبانه رو می یارید ولی مدرس رو شانستون خیلی کمه

با عرض سلام وقت بخیر . ایا با رتبه 284 با شریب 1و2 من شانس قبولی در دانشگاه تبریز یا دانشگاه هنر در رشته طراحی شهری رودارم ؟

سلام
با رتبه سهمیه ۵ درصدی ۹۰۰
و رتبه کل ۱۹۰۰
و بدون سهمیه ۹۰۰۰
شانس قبولی در دانشگاه مازندران فیزیولوژی کاربردی یا تغذیه دارم

111 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

سوالات و کلید سوالات ارشد بیماری شناسی گیاهی 1403
تخمین رتبه
سوالات و کلید سوالات ارشد بیماری شناسی گیاهی 1403

سوالات و کلید سوالات ارشد بیماری شناسی گیاهی 1403 برای دانلود سوالات و کلید سوالات ارشد بیماری شناسی گیاهی 1403، از طریق لینک های زیر اقدام نمایید. دانلود سوالات ارشد بیماری شناسی گیاهی 1404-1403  پاسخنامه و کلید سوالات ارشد بیماری شناسی گیاهی 1404-1403  توجه مهم: در ادامه مطلب لینک های …

سوالات و کلید سوالات ارشد مدیریت 1403
تخمین رتبه
سوالات و کلید سوالات ارشد مدیریت 1403

سوالات و کلید سوالات ارشد مدیریت 1403 برای دانلود سوالات و کلید سوالات ارشد مدیریت 1403، از طریق لینک های زیر اقدام نمایید. دانلود سوالات ارشد مدیریت 1404-1403 پاسخنامه و کلید سوالات ارشد مدیریت 1404-1403  توجه مهم: در ادامه مطلب لینک های مهمی برای مشاهده مطالبی در رابطه با کارنامه …

سوالات و کلید سوالات ارشد حسابداری 1403
تخمین رتبه
سوالات و کلید سوالات ارشد حسابداری 1403

سوالات و کلید سوالات ارشد حسابداری 1403 برای دانلود سوالات و کلید سوالات ارشد حسابداری 1403، از طریق لینک های زیر اقدام نمایید. دانلود سوالات ارشد حسابداری 1404-1403 پاسخنامه و کلید سوالات ارشد حسابداری 1404-1403  توجه مهم: در ادامه مطلب لینک های مهمی برای مشاهده مطالبی در رابطه با کارنامه …