تاثیر معدل در کنکور ارشد و معدل موثر

معدل موثر در کنکور کارشناسی ارشد
انتخاب رشته کارشناسی ارشد
84

تأثیر معدل در کنکور ارشد

موضوع تاثیر معدل در کنکور کارشناسی ارشد همیشه با سوالات زیادی برای داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد همراه بوده است. با این مطلب همراه باشید تا به جواب تمام سوالات خود درباره تأثیر معدل در کنکور کارشناسی ارشد برسید. به طور خلاصه باید بدانید که تاثیر معدل در کنکور کارشناسی ارشد 2000 نمره تراز از 10000 نمره کل است.

میزان تأثیر معدل مقطع کارشناسی در کنکور ارشد

بر اساس دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد گزینش نهایی داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد بر اساس 80 درصد نمره آزمون و 20 درصد معدل کارشناسی آن ها صورت می گیرد. یعنی 20 درصد از نمره کل یا تراز داوطلب کنکور کارشناسی ارشد را معدل مقطع کارشناسی داوطلب تشکیل می دهد. چون تراز و نمره کل کارشناسی ارشد شما، معادل 10000 نمره است، پس 8000 نمره تراز متعلق به آزمون و 2000 نمره متعلق به معدل شماست.

معدل موثر کنکور ارشد

برای آزمون کارشناسی ارشد، سازمان سنجش سعی می کند تا برای برقراری عدالت از معدل موثر استفاده کند. معدل موثر در کنکور ارشد، معدلیست که معدل شما بهتر می شود. کیفیت دانشگاه هر چه بهتر باشد، معدل موثر شما بیشتر می شود. معدل موثر، معدل شما ضرب در ضریب اعتبار دانشگاه لیسانس یا کارشناسی شماست. بنابراین هر قدر دانشگاه بهتری درس خوانده باشد؛ ضریب بیشتری را سازمان سنجش در نظر می گیرد. با ضریب بالاتر روی معدل لیسانس، معدل موثر بالاتری به دست می آید. با معدل موثر بالاتر، مقدار تراز معدل شما در کنکور ارشد بیشتر می شود.

ضریب معدل موثر در کنکور ارشد

شرایط دانشگاه های مختلف متفاوت است. پس قطعا نمی توان گفت معدل 20 یک دانشگاه معمولی از معدل 18 یک دانشگاه معتبر و برتر بهتر است. در دانشگاه بی کیفیت در مقطع لیسانس، سطح تدریس و امکانات دانشگاه پایین تر است. بنابراین با تلاش کمتری، معدل های بهتری به دست می آید. در دانشگاه های برتر، سختگیری اساتید بالاتر است و در نتیجه رسیدن به معدل های بالاتر، تلاش زیادی می خواهد. برای برقراری عدالت بین همه داوطلبان کنکور ارشد، سعی می شود تا یک ضریبی به دانشگاههای برتر داده شود.

این ضریب حداقل برابر با یک است و حداکثر برابر با 1.08 می باشد. ضریب 1 متعلق به اکثر دانشگاههای آزاد، پیام نور، علمی کاربردی و دانشگاه هایی در این سطح است. دانشگاههای معتبری همچون دانشگاه تهران، شهید بهشتی و سایر دانشگاههای تراز اول تهران، ضریبی تا 1.08 را دارند. دانشگاههای معتبر شهرستانها مثل فردوسی مشهد، تبریز، شیراز و اصفهان نیز ضریبی نزدیک به ضریب معدل موثر دانشگاههای درجه یک تهران را دارند.

ضریب معدل موثر دانشگاه در کنکور ارشد

ضریب معدل موثر دانشگاه در کنکور ارشد

ضریب معدل موثر دانشگاه های مختلف

سازمان سنجش براساس سختگیری دانشگاه، امکانات، اساتید و همچنین اعتبار و کیفیت دانشگاه، یک ضریبی را برای دانشگاهها در نظر می گیرد. این ضریب برای متعادل کردن معدل داوطلبان ارشد ایجاد شده است. این ضریب، معدل را برای برابری داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد، متعادل سازی می کند. به نوعی اعتقاد بر این است که مثلا معدل 15 دانشگاه سراسری تهران با معدل 16.5 تا 17 دانشگاه آزاد برابری می کند. در حالت عادی داوطلب آزمون ارشد که لیسانس را در دانشگاه تهران بوده است و معدلش 15 است، 1500 نمره از 2000 نمره تراز معدل را در آزمون ارشد می آورد ولی داوطلب فارغ التحصیل دانشگاه آزاد با معدل 17، تراز 1700 نمره را می آورد. در نتیجه عدالت بین دو داوطلب برقرار نمی شود. با ضریب معدل موثر، 200 نمره اختلاف بین دو داوطلب جبران می شود. دانشگاه تهران به اندازه 200 نمره تراز به دانشگاه آزاد در آزمون ارشد برتری دارد.

ضریب معدل موثر دانشگاههای مختلف، در مطلب زیر آمده است. دانشگاه خود را پیدا کنید و ضریب معدل موثر خود در آزمون کارشناسی ارشد را ببینید.

ضریب معدل موثر دانشگاهها

اهمیت معدل در ثبت نام کارشناسی ارشد

با توجه به بحثهای روی معدل موثر، باید توجه داشته باشید که معدلی که شما می دهید، بنای معدل موثر است. اگر معدل خود را حتی به اندازه یک صدم بالاتر وارد کرده باشید، فاجعه معدل برای شما اتفاق می افتد. سازمان سنجش، شما را با محروم کردن از قبولی و تحصیل، مجازات می کند. برای مجازت نشدن، نباید معدل خود را اشتباه وارد کرده باشید.

گاهی پیش می آید که در آزمون ارشد و در مرحله ثبت نام، معدل خود را اشتباه وارد می کنید. اگر پایین تر وارد کرده باشید، ایرادی ندارد ولی اگر بالاتر زده باشید، ایراد دارد. برای جلوگیری از اشتباه در وارد کردن معدل، سازمان سنجش دو تا سه شانس برای ویرایش به شما می دهد.

  1. در زمان ویرایش ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد
  2. در زمان دریافت کارت حضور در آزمون کارشناسی ارشد
  3. در زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد

برای راهنمایی کامل درباره اشتباه در وارد کردن معدل ارشد، به مطلب زیر مراجعه کنید که به طور کامل تمامی حالات اشتباه و ویرایش اشتباه، توضیح داده شده است.

مغایرت معدل در کنکور کارشناسی ارشد

3.5/5 - (6 امتیاز)

سلام و عرض ادب
ضریب همسان سازی معدل برای دانشگاه سراسری شیراز در رشته فیزیک مقطع ارشد و دکتری چقدر است؟
باتشکر

سلام خسته نباشید
میخواستم ضریب معدل دانشگاه تبریز رشته شیمی رو بدونم
مقطع هم اگه مهم باشه مقطع ارشد

سلام وقت بخیر
میشه لطفا بفرمایید ضریب موثر معدل دانشکده فیزیک دانشگاه تبریز چند هست؟

سلام، این حرفو از کجا آوردین که اساتید شهرستان راحت نمره می دن. پس چرا توی رشته من تو دانشگاه پیامنور 99.99 درصد دانشجوها معدلشون زیر پانزده هستش؟ می دونین چرا؟ چون فقط 8 نمره دست اساتیده مگر دروس تشریحی یا عملی که معمولا همیشه نمره کم می دن و بیشتر مواقع در حد قبولی. همه جا دانشجوی درسخون پیدا می شه.

سلام. بله درسته. پیام نور بسیار امتحانات سختی داره و اکثر دانشجویان پیام نور به همین علت معدل پایینی دارند ولی متاسفانه سطح بندی وزارت علوم به طریقی هست که ضریب کمی رو نسبت به دانشگاههای سراسری به دانشگاههای پیام نور داده

سلام ببخشید ضریب دانشگاه های غیر انتفاعی یکیه؟
دانشگاه غیر انتفاعی علم و فن ارومیه رشته مهندسی پزشکی ضریب تاثیرش چقدره؟ ممنونم

سلام. خیر یکسان نیست. دانشگاههای غیرانتفاعی در 5 سطح دسته بندی میشن که سطوح 3 و 4 و 5 یک هست ضریبشون ولی دانشگاههای سطح یک و دو مثل خاتم، علم و فرهنگ، امام رضا ضزیبشون بیشتر از یک هست. برای ارومیه هم یک هست

سلام ضریب دانشگاه خواجه نصیر تهران چند هست؟ و اینکه این ضریب هم برای ارشد و هم دکتری صادقه دیگه درسته؟7

سلام و روز بخیر
تاثیر معدل برای افرادی که تغییر رشته می دهند ۱ است.
یعنی در واقع تاثیری نداره چون حداقل ضریبی هست که به همه می دهند.
درست متوجه شدم؟

سلام. معدل ضریب منفی نداره و عملا در بدترین حالت همون معدل خودتون رو لحاظ می کنند.
برای تغییر رشته ایها عملا فقط یک در نظر گرفته نمیشه و برای بعضی رشته و دانشگاهها ضریب مثبت هم اعمال میشه.

سلام وقتتون بخیر می خواستم بپرسم ضریب معدل موثر برای رشته ی مهندسی مکانیک بیوسیستم کشاورزی یا به عبارتی مهندسی ماشین های کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد برای ارشد رشته ی مهندسی مکانیک چند هستش؟

با سلام، من فارغ التحصیل دانشگاه سراسری تبریز با معدل کارشناسی 17.70 هستم امروز تو اعلام نتایج(کنکور ارشد طراحی شهری) معدل موثر رو همون 17.70 ثبت کردن! میخواستم ببینم اشتباهی رخ داده یا اعمال معدل موثر حد و آستانه داره؟( مثلا برای معدل های بالا 17 همون معدل کارشناسی محاسبه میشه)

سلام. معدل موثر حاصل اعمال ضریب رشته و دانشگاهی که می خونید در معدلتونه و اصلا ربطی به عدد معدلتون نداره. مگر اینکه رتبه تون 20 باشه که در اون شرایط دیگه ضریب به دردتون نمی خوره. اگر در کارنامه دوستان و هم کلاسیهاتن و هم رشته ایهاتون تو دانشگاه تبریز معدل همه همون معدلی که ثبت کردند باشه یعنی ضریب دانشگاه تبریز برای طراحی شهری یک بوده ولی اگر بالاتر بود یعنی اینکه در کارنامه شما اشتباه کردند.

سلام ، وقت بخیر
ببخشید می خواستم بدونم ضریب معدل موثر برای دانشکده ی پرستاری اسد آباد که جز تیپ ۳ کشوری هست چنده ؟ 🙏🏻

سلام، وقت بخیر! می‌بخشید من الآن کارنامه اولیه‌ام رو دیدم؛ معدل مؤثر رو برای رشته امتحانی اول برابر گرفته با معدلی که وارد کرده بودم اما برای رشته امتحانی دوم معدل مؤثرم حدود ۱/۵ نمره بالاتره. اشتباهی رخ نداده؟ مگه نباید معدل مؤثر یکی باشه برای هر دو رشته‌ی امتحانی؟

سلام. خیر. در قوانین جدید سازمان سجش علاوه بر دانشگاه، رشته لیسانستون و مرتبط بودنش با رشته ای که می خونید هم تاثیرگذار شده. در دو سه سال اخیر این اتافق افتاده و این قانون تغییراتی رو داشته

برای فارغ التحصیلا معدل کل همه ترمها
برای دانسچوها، 7 ترم مگر اینکه تا زمان اومدن کارت شرکت تو آزمون، معدل ترم 8 بیاد و بتونید معدل کل براساس 8 ترم رو وارد کنید در غیر این صورت، معدل کل براساس 7 ترم

سلام معدل کارشناسی رشته حقوق دانشکاه ازادم ۱۵.۵۰ شد به نظرتون ضریب و ترازش چند میشه و دانشگاه ازاد ازادشهر و شاهرود رو هم انتخاب کردم

به نظرم برای دانشجوهای پیام نور خیلی بی انصافیه !!!! کسی که با امکانات کم توو شهرستان درس میخونه با کسی که توو پیام نور مثلا تهران شمال درس میخونه امکانات یکسانی نداره ولی سوالات بصورت سراسری برگزار میشه !! ینی من که توو شهرستان دارم امتحان میدم سوالاتم با عزیزی که داره توو پیام نور تهران امتحان میده یکسانه!!! این خیلی بی انصافیه !!!!

یکی از چیزهایی که همیشه پیام نور رو زیر سوال برده همین بوده.
پیام نور هم می گه برای جبرانش کتابهای مخصوص دانشگاه پیام نور رو چاپ کردیم که همه یه منبع رو بخونند غافل از این که استاد وقتی اون منبع رو خوب جا بندازه کجا اون دانشجویی که خودش بخونه به خاطر نبود استاد کجا!!!!

براساس آخرین میانگین معدل توی ترم بهمن
البته امسال که کرونا هست ترم خرداد رو هم روی میانگین کل حساب می کننند. شما باید براساس معدلهای هر هشت ترم معدل میانگین رو بزنید.

سلام. کسانی که همون سال که کارشناسیشون تموم میشه کنکور میدن معدل تا چه ترمی رو باید وارد کنینن تو سامانه سنجش؟؟؟

سلام. معدل پس تاثیرش کمم نیست تو قبولیمون. خیلی از مشاورا میگن چرا پس میگن فقط کنکورو خوب بدی قبولی؟؟

تاثیرش در برابر آزمون کتبی زیاد نیست و لی در هر حال تاثیر خودش رو داره ولی کنکور رو اگر خوب بدید نقش معدل می تونه خیلی کمرنگ بشه.

84 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

کارنامه های رتبه و قبولی ارشد ژورنالیسم پزشکی 1402-1401
انتخاب رشته کارشناسی ارشد
کارنامه های رتبه و قبولی ارشد ژورنالیسم پزشکی 1402-1401

کارنامه های رتبه و قبولی ارشد ژورنالیسم پزشکی 1402-1401 کارنامه های رتبه و قبولی ارشد ژورنالیسم پزشکی 1402-1401 برای داوطلبان ارشد ژورنالیسم پزشکی سال 1402 و حتی سال های آینده بسیار اهمیت دارد. آنچه که اهمیت کارنامه های قبولی ارشد ژورنالیسم پزشکی ۱۴۰۱ را برای داوطلبان ارشد ژورنالیسم پزشکی بسیار …

شانس قبلی کنکور ارشد
انتخاب رشته کارشناسی ارشد
شانس قبولی کنکور ارشد ۱۴۰۲

شانس قبولی کنکور ارشد ۱۴۰۲ برای تعیین شانس قبولی در کنکور ارشد ۱۴۰۲، بدون شک باید از رتبه های قبولی کنکور ارشد سال گذشته یعنی 1401 استفاده کرد. در واقع براساس رتبه ها و محل قبولی داوطلبان سال گذشته در کنکور ارشد، می توان تعیین کرد که شانس قبولی یک …

تخمین قبولی ارشد
انتخاب رشته کارشناسی ارشد
تخمین قبولی ارشد 1402

تخمین قبولی ارشد ۱۴۰۲ از نظر معنا و تعریف، تخمین قبولی ارشد ۱۴۰۲ یعنی اینکه من با توجه به رتبه ام چقدر شانس قبولی در کنکور ارشد 1402 را دارم. به نوعی تخمین قبولی در ارشد برای پاسخ به این سوال است که با توجه به رتبه های قبولی سال …