دفترچه و راهنمای انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۲

دفترچه انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۲-۱۴۰۱
انتخاب رشته کارشناسی ارشد
2

راهنمای انتخاب رشته ارشد 1402

“قبل از دانلود دفترچه، حتماً راهنمای انتخاب رشته ارشد 1402 ارائه شده در این مقاله را بخوانید.”

به عنوان مدیر سیستم نرم افزاری و مشاوره انتخاب رشته ارشد مشاوران تحصیلی و با بیش از 18 سال تجربه در انتخاب رشته، می خواهم در چند نکته کوتاه، مهم ترین نکات را برای راهنمایی شما در انتخاب رشته ارشد 1402 بیان کنم.

1- با توجه به شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور در سال 1402، حتماً توجه داشته باشید که باید انتخاب رشته ارشد خود را براساس این عوامل نهایی کنید: میزان اعتبار دانشگاه، ارزش گرایش براساس هدف شما (بازار کار،مهاجرت، توسعه فردی و …) و هزینه های اقتصادی تحصیل و دانستن شانس قبولی.

2- در انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۲، در سهمیه های آزاد، رتبه در سهمیه اهمیت دارد و رتبه کشوری یا رتبه بدون اعمال سهمیه، هیچ تأثیری ندارد.

3- در سهمیه های ایثارگری 5 و 25 درصد، رتبه در سهمیه و رتبه کشوری، هر دو برای انتخاب رشته ارشد 1402، اهمیت دارند.

4- قبل از انتخاب رشته ارشد 1402، باید بدانید که در کدام دانشگاه ها و گرایش ها و دوره های دانشگاهی (روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پردیس و …) قبول می شوید.

5- براساس هدف خود انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۲ را انجام دهید نه صرفاً براساس علاقه مندی.

6- برای اولویت بندی انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۲، ابتدا باید رتبه خود را نادیده بگیرید و سپس براساس مجاز بودن خود در انتخاب رشته، اولویت بندی یا چیدمان انتخاب رشته را انجام دهید.

7- اولویت بندی را باید براساس اعتبار دانشگاه ها، ارزشمندی گرایش ها و هزینه های تحصیل انجام دهید. شرایط شخصی و خانوادگی شما می تواند این اولویت بندی را تغییر دهد ولی اصل اساسی، سه فاکتوری بود که گفتم.

میزان شانس قبولی در انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۲

به یاد دارم که در گذشته وقتی یک نفر از من می پرسید که کجا قبول می شوم، مجبور بودم کلی رتبه قبولی و کارنامه های قبولی را مرتب کنم و بعد از مقایسه رتبه داوطلب به او بگویم که مثلاً برای فلان دانشگاه قطعاً شانس داری و برای فلان گرایش و دانشگاه، شاید شانس داشته باشی و یا اصلاً شانسی نداشته باشی. همین امر باعث شد تا تیم های تخصصی را در طول این سال ها جمع کنم و با کمک آنها، دقیق ترین نرم افزار انتخاب رشته ارشد را طراحی کنم. سالیانه حدود 9 تا 10 ماه نیز، وقت صرف این می شود که براساس رتبه های قبولی سال قبل، نرم افزار را به روزرسانی کنیم.

به هرحال، دانستن میزان شانس قبولی شما در همه دانشگاه ها و گرایش ها باعث می شود تا اشتباهات کمتری داشته باشید. با توجه به رشته ای که دارید، در دفترچه انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۲ با کلی دانشگاه و گرایش رو به رو هستید که باید از بین آنها، 100 تا را انتخاب کنید. با توجه به حجم بسیار زیاد گرایش ها و دانشگاه ها در برخی از رشته ها، به هیچ عنوان نمی توان بدون یک سیستم نرم افزاری دقیق و به روزرسانی شده براساس اطلاعات رتبه های قبولی سال گذشته، پاسخ صحیح و دقیقی به میزان شانس قبولی در کنکور ارشد 1402 داد.

وارد نرم افزار شوید. رشته خود را انتخاب کنید. رتبه های خود را به نرم افزار بدهید و بعد نرم افزار براساس آخرین رتبه های قبولی سال گذشته به شما می گوید که چقدر شانس قبولی در همه دانشگاه ها و گرایش های رشته خود دارید. نرم افزار 4 حالت برای تعیین شانس قبولی دارد:

قطعی: یعنی شما قبول خواهید شد.

پر احتمال: یعنی رتبه شما در بازه آخرین رتبه قبولی سال گذشته قرار دارد و بیش از 80 درصد شانس قبولی دارید.

خوشبینانه: یعنی رتبه شما با آخرین رتبه قبولی سال گذشته، اختلاف کمی دارد و اگر خوش شانس باشید، قبول خواهید شد.

کم احتمال: یعنی رتبه شما با آخرین رتبه قبولی سال گذشته، اختلاف زیادی دارد و احتمال قبولی شما کم است.

قبل از توضیح بقیه نکات، بیایید دفترچه راهنمای انتخاب رشته ارشد 1402 را دانلود کنیم.

دفترچه انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۲

برای دانلود دفترچه انتخاب رشته ارشد 1402، روی لینک زیر کلیک کنید.

دانلود دفترچه انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۲ 

نقش سهمیه ها در انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402

در نکات اولیه به نقش مهم رتبه در سهمیه و رتبه کشوری در سهمیه های کنکور ارشد 1402 اشاره کردم. برای اینکه درک کنید که سهمیه ها چقدر در قبولی نهایی شما تأثیر دارند، یک نکته می گویم و بقیه موارد را به دلیل زیاد بودن آنها در یک مقاله مجزای دیگر که لینک آن را در ادامه خواهم گذاشت، شرح داده ام. اما نکته مهم این است:

” همین که رتبه شما در سهمیه است که برای سازمان سنجش مهم است، نشان می دهد که چقدر سهمیه ها اثرگذار هستند. سهمیه ها، شانس های قبولی را کاهش و افزایش می دهند. مثلاً اگر یک داوطلب سهمیه ایثارگری، حداقل نمره علمی لازم را به دست نیاورد، جای او را به یک داوطلب سهمیه آزاد می دهند.”

این نکته و بقیه موارد مهم و قوانین سازمان سنجش در پذیرش با سهمیه ها را توضیح داده ام. به مطلب سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد بروید و کامل تر مطالعه کنید. در ضمن، نرم افزار انتخاب رشته مشاوران تحصیلی، سهمیه آزاد و سهمیه 5 درصد ایثارگری را به طور کامل پوشش می دهد.

راهنمای شهریه ها در انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۲

درباره شهریه ها و هزینه های تحصیل نیز، مطلب کامل تری را نوشته ام ولی قبل از اینکه لینک را آن را بدهم می خواهم، یک نکته اساسی را به شما بگویم.

“با توجه به کاهش ارزش پول ملی و از طرفی، فشارهای اقتصادی به خانواده ها، بر سر شهریه های ارشد ۱۴۰۲ یک تناقض و چالش وجود دارد. از طرفی، شهریه ها در برابر تورم و ارزش پول ملی، زیاد نیست و از طرف دیگر، همین مقدار را هم خانواده ها نمی توانند تأمین کنند. بنابراین باید براساس هزینه و فایده آن، تصمیم بگیرید.”

مثلاً اگر فقط می خواهید مدرک بگیرید و سربازی نروید، پس زیاد به پردیس های خودگردان اهمیت ندهید ولی دوره های نوبت دوم را اهمیت بدهید. اگر خانواده حاضر نیست شما را به یک شهرستان دیگر که در دوره روزانه آن قبول می شوید بفرستند و از طرفی هم هزینه تحصیل شما را مثلاً در شبانه یا پردیس خودگردان شهرستان خودتان نمی توانند بدهند، بهتر است که براساس اعتبار دانشگاه تصمیم بگیرید. عکس این موضوع هم صادق است، مثلاً شهرستان محل سکونتتان، دانشگاه به نسبت سطح پایینی دارد ولی شما شانس قبولی روزانه و یا نوبت دوم در تهران را دارید، بهتر است خانواده را راضی کنید تا به دانشگاه معتبرتر بروید. در بخش اولویت بندی به شما توضیح می دهم که چرا انقدر روی اعتبار دانشگاه تأکید دارم.

اولویت بندی انتخاب رشته ارشد 1402

یکی از مهم ترین کارهای شما این است که اولویت بندی انتخاب رشته ارشد 1402 را درست، دقیق و صحیح انجام دهید. سخت ترین کاری که در طول 18 سال تجربه کاریم در انتخاب رشته داشته ام، همین چیدمان و یا اولویت بندی انتخاب رشته بود. با توجه به شرایط مختلف داوطلبان و تعداد مراجعین بالا، مجبور بودم تا قبل از ایام انتخاب رشته، همه دانش خودم درباره اعتبار دانشگاه ها، بازار کار گرایش ها، نوع دروس و سختی و آسانی آنها، شرایط مهاجرت های تحصیلی و هزینه های تحصیل را به رزورسانی کنم. 

دانشی که در طول این سال ها کسب کردم را به تیم های تخصصی رشته های مختلف منتقل کردم و از آنها خواستم براساس سه اصل اساسی اولویت بندی در انتخاب رشته ارشد، همه دانشگاه ها و گرایش ها و دوره های دانشگاهی را براساس اعتبار دانشگاه، ارزش گرایش و هزینه های تحصیل، رتبه بندی کنند. کار بسیار سختی بود، به خصوص در بعضی از رشته ها، واقعاً کار بسیار طاقت فرسایی بود. در نهایت هم موفق شدیم و همین اولویت بندی را به سیستم نرم افزاری خودمان اضافه کردیم.

در نرم افزار انتخاب رشته ارشد 1402، پس از مشخص شدن شانس های قبولی تان، می توانید استان هایی که می خواهید را فیلتر کنید، گرایش هایی که می خواهید را فیلتر کنید و دوره های دانشگاهی که می خواهید را فیلتر کنید و بعد از انتخاب آنهایی که می خواهید و ذخیره آنها، بر روی دکمه اولویت بندی کلیک کنید. همه آن انتخاب ها براساس رتبه بندی اعتباری دانشگاه و ارزش مدرک گرایش و هزینه های تحصیل به تناسب اعتبار و ارزش گرایش، مرتب می شود.

راهنمایی و مشاوره انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۲

خب تا به اینجای کار برای سوالات مختلف شما، راه حل هایی را برای انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۲ ارائه کردم. اما یک سری از سوالات و مشکلات شما، کاملاً شخصی و وابسته به شرایط خانوادگی و فردی شماست. بدون شک هر داوطلب کنکور ارشدی در ایران، کلی مشکلات و دغدغه ها دارد که مهم ترین آن، دغدغه آینده است. با توجه به شرایط حال حاضر کشور و واقعاً دیدن موج گسترده ای از ناامیدی و بی انگیزگی در میان داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد، خود من و همه تیم های تخصصی انتخاب رشته کارشناسی ارشد، تمامی تجربه و دانش و مهارت خود را به کار می بندیم تا بتوانیم بهترین راه ها را به شما نشان بدهیم. مواردی که من و سایر همکارانم می توانیم به طور کامل، شما را راهنمایی و در حد امکان بهترین راه را نشان بدهیم، شامل موارد زیر است:

1- آینده شغلی و تحصیلی پس از گرفتن مدرک ارشد

2- مسیر مهاجرت تحصیلی

3- چالش در اولویت بندی براساس شرایط خاص خانوادگی و شخصی

4- تصمیم گیری برای ماندن پشت کنکور امسال و تلاش برای کنکور سال بعد

5- صحبت با خانواده شما در صورت مخالفت با اهداف و تصمیمات شما.

6- ترسیم مسیر انگیزشی برای ادامه تحصیل و روشن سازی مسیر در حین تحصیل و پس از تحصیل در ارشد.

دفترچه انتخاب رشته ارشد 1402 به تفکیک هر رشته

در جدول زیر دفترچه انتخاب رشته ارشد 1402 هر رشته از کل دفترچه، بریده شده است تا شما راحت تر به کدرشته های مربوط به رشته خود دسترسی پیدا کنید. در ضمن سعی کرده ایم که راهنمای جامع و تخصصی متناسب با رشته شما در هر کدام از لینک ها بگذاریم.

دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ رشته های گروه علوم انسانی

دفترچه انتخاب رشته ارشد حقوق 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد مدیریت 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد حسابداری 1402
دفترچه انتخاب رشته ارشد روانشناسی 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد علوم تربیتی 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد زبان انگلیسی 1402
دفترچه انتخاب رشته ارشد مشاوره 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد مدیریت کسب و کار MBA 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد ادبیات فارسی 1402
دفترچه انتخاب رشته ارشد سنجش از دور 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد فلسفه  1402دفترچه انتخاب رشته ارشد علوم اجتماعی 1402
دفترچه انتخاب رشته ارشد جغرافی  1402دفترچه انتخاب رشته ارشد علوم ارتباطات اجتماعی1402دفترچه انتخاب رشته ارشد زبان شناسی 1402
دفترچه انتخاب رشته ارشد اقتصاد 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد تربیت بدنی 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد فقه و حقوق 1402
دفترچه انتخاب رشته ارشد تاریخ 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد زبان عربی 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد مدیریت جهانگردی 1402
دفترچه انتخاب رشته ارشد علوم سیاسی 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد باستان شناسی 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد مطالعات زنان 1402
دفترچه انتخاب رشته ارشد مدیریت دریایی 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد مدرسی معارف اسلامی 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد مجموعه اطلاعات 1402
دفترچه انتخاب رشته ارشد مطالعات جهان 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد زبان و ادبیات اردو 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد آموزش زبان ژاپنی 1402
دفترچه انتخاب رشته ارشد ایران شناسی 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد زبان آلمانی 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد زبان روسی 1402
دفترچه انتخاب رشته ارشد زبان فرانسه 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد مدیریت دفاعی (1) 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد مدیریت دفاعی (2) 1402
دفترچه انتخاب رشته ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد ادیان و عرفان 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد فلسفه و کلام اسلامی1402
دفترچه انتخاب رشته ارشد علوم قرآن و حدیث 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد آماد 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد زبان های باستانی ایران 1402
دفترچه انتخاب رشته ارشد اطلاعات استراتژیک 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد اطلاعات و حفاظت اطلاعات 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد مطالعات استراتژیک دفاعی 1402
دفترچه انتخاب رشته ارشد فرماندهی و مدیریت انتظامی 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد تاریخ و فلسفه علم 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد پدافند غیرعامل 1402
 دفترچه انتخاب رشته ارشد مدیریت بحران 1402  

دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ رشته های گروه علوم پایه

دفترچه انتخاب رشته ارشد شیمی 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد فیزیک 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد زیست شناسی سلولی و مولکولی 1402
دفترچه انتخاب رشته ارشد ریاضی 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد آمار 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد علوم کامپیوتر 1402
دفترچه انتخاب رشته ارشد زمین شناسی 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد زیست شناسی جانوری 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد علوم شناختی 1402
دفترچه انتخاب رشته ارشد ژئوفیزیک و هواشناسی 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد فوتونیک 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد علوم محیط زیست 1402
دفترچه انتخاب رشته ارشد زیست شناسی گیاهی 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد اقیانوس شناسی فیزیکی 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد زیست شناسی دریایی 1402

دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ رشته های گروه علوم فنی و مهندسی

دفترچه انتخاب رشته ارشد برق 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد عمران 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد مکانیک 1402
دفترچه انتخاب رشته ارشد کامپیوتر 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد فناوری اطلاعات – آی تی 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد صنایع 1402
دفترچه انتخاب رشته ارشد مهندسی شیمی 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد مهندسی معدن 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد مهندسی نقشه برداری 1402
دفترچه انتخاب رشته ارشد مهندسی معماری کشتی 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد مهندسی مواد و متالورژی 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد مهندسی پلیمر 1402
دفترچه انتخاب رشته ارشد مهندسی نفت 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد مهندسی شیمی-بیوتکنولوژی و داروسازی 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد مهندسی پلیمر – صنایع رنگ 1402
دفترچه انتخاب رشته ارشد مهندسی طراحی محیط زیست 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد مهندسی نساجی 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد مهندسی هوافضا 1402
دفترچه انتخاب رشته ارشد مهندسی ایمنی،بهداشت و محیط زیست (HSE) 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد مهندسی ایمنی،بهداشت و محیط زیست 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد مهندسی بازرسی فنی 1402
دفترچه انتخاب رشته ارشد مهندسی نانوفناوری-نانومواد 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد آموزش مهندسی 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد  مهندسی در سوانح طبیعی 1402

دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ رشته های گروه هنر

دفترچه انتخاب رشته ارشد معماری 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد برنامه ریزی شهری، منطقه ای و مدیریت شهری (شهرسازی) 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد هنرهای نمایشی و سینما 1402
دفترچه انتخاب رشته ارشد هنرهای تصویری و طراحی 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد هنرهای ساخت و معماری 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد مرمت و احیای ابنیه و بناهای تاریخی 1402
دفترچه انتخاب رشته ارشد طراحی شهری 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد طراحی پارچه و لباس 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد موسیقی 1402
دفترچه انتخاب رشته ارشد طراحی صنعتی 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد هنرهای پژوهشی و صنایع دستی 1402دفترچه انتخاب رشته ارشد نمایش عروسکی 1402
 دفترچه انتخاب رشته ارشد فرش 1402 
4.9/5 - (10 امتیاز)
2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

سوالات و کلید سوالات ارشد بیماری شناسی گیاهی 1403
تخمین رتبه
سوالات و کلید سوالات ارشد بیماری شناسی گیاهی 1403

سوالات و کلید سوالات ارشد بیماری شناسی گیاهی 1403 برای دانلود سوالات و کلید سوالات ارشد بیماری شناسی گیاهی 1403، از طریق لینک های زیر اقدام نمایید. دانلود سوالات ارشد بیماری شناسی گیاهی 1404-1403  پاسخنامه و کلید سوالات ارشد بیماری شناسی گیاهی 1404-1403  توجه مهم: در ادامه مطلب لینک های …

سوالات و کلید سوالات ارشد مدیریت 1403
تخمین رتبه
سوالات و کلید سوالات ارشد مدیریت 1403

سوالات و کلید سوالات ارشد مدیریت 1403 برای دانلود سوالات و کلید سوالات ارشد مدیریت 1403، از طریق لینک های زیر اقدام نمایید. دانلود سوالات ارشد مدیریت 1404-1403 پاسخنامه و کلید سوالات ارشد مدیریت 1404-1403  توجه مهم: در ادامه مطلب لینک های مهمی برای مشاهده مطالبی در رابطه با کارنامه …

سوالات و کلید سوالات ارشد حسابداری 1403
تخمین رتبه
سوالات و کلید سوالات ارشد حسابداری 1403

سوالات و کلید سوالات ارشد حسابداری 1403 برای دانلود سوالات و کلید سوالات ارشد حسابداری 1403، از طریق لینک های زیر اقدام نمایید. دانلود سوالات ارشد حسابداری 1404-1403 پاسخنامه و کلید سوالات ارشد حسابداری 1404-1403  توجه مهم: در ادامه مطلب لینک های مهمی برای مشاهده مطالبی در رابطه با کارنامه …