بهترین گرایش ارشد اقتصاد

بهترین گرایش ارشد اقتصاد
انتخاب رشته کارشناسی ارشد
77

برای شناختن بهترین گرایش اقتصاد، ابتدا باید بدانید که کلا ارشد اقتصاد، چه رشته ها و گرایش هایی دارد. ارشد اقتصاد با کد 1105 در کنکور ارشد شناخته می شود. فقط یک کد ضریب دارد. یعنی همه دروس و ضرایب رشته ها و گرایش های اقتصاد در آزمون کارشناسی ارشد این رشته مشترک هستند.

رشته های ارشد اقتصاد

ارشد اقتصاد براساس دفترچه های ثبت نام و انتخاب رشته در آزمون کارشناسی ارشد، شامل یک کد ضریب و دو رشته است.

  1. رشته علوم اقتصادی
  2. رشته اقتصاد نفت و گاز

گرایش های ارشد اقتصاد

گرایش های ارشد رشته اقتصاد در دو رشته علوم اقتصادی و اقتصاد نفت و گاز، طیقه بندی شده اند. ارشد اقتصاد نفت و گاز عملاً با ظرفیت پذیرش کم خود، تکلیف مشخص دارد و زیاد بحث بهترین گرایش در آن مطرح نیست. گرایش های ارشد اقتصاد نفت و گاز شامل موارد زیر است:

  • ارشد تجارت نفت و گاز
  • نهاد ها و سیاست های بین الملل در نفت و گاز
  • حقوق تجاری و قراردادهای بین المللی نفت و گاز
  • مدیریت مالی نفت و گاز

پس به سراغ گرایش های ارشد علوم اقتصادی می رویم.

توسعه اقتصادی و برنامه ریزی
برنامه ریزی سیستم های اقتصادی
اقتصاد انرژی
بانکداری اسلامی
اقتصاد و تجارت الکترونیک
اقتصاد اسلامی
اقتصاد نظری
اقتصاد شهری
اقتصاد فرهنگ و هنر
اقتصاد محیط زیست
اقتصاد مالی اسلامی
اقتصاد آموزشی

عوامل موثر در انتخاب بهترین گرایش ارشد اقتصاد

بهترین گرایش اقتصاد را باید براساس عوامل زیر انتخاب کنیم:

تعداد طرفداران آن گرایش در بین داوطلبان ارشد اقتصاد

شرایط بازار کار

شرایط ادامه تحصیل پس از دوره ارشد

احتمال اخذ پذیرش برای دانشگاه های خارج از کشور

ظرفیت پذیرش

بهترین گرایش ارشد اقتصاد

بهترین گرایش ارشد اقتصاد در بین گرایش های متعدد این رشته در آزمون کارشناسی ارشد، گرایش های اقتصاد انرژی و اقتصاد نظری هستند. بنابراین بهترین گرایش ارشد اقتصاد از این قرار است:

“بهترین گرایش ارشد اقتصاد = اقتصاد انرژی + اقتصاد نظری”

اولویت بندی گرایش های ارشد اقتصاد

در مجموع، حالا که بهترین گرایش ارشد اقتصاد را شناختید، بهتر است یک دسته بندی کلی از کل گرایش های ارشد اقتصاد داشته باشید. برای اینکه حق مطلب در اولویت بندی و رنکینگ گرایش های اقتصاد کامل ادا شود، مجبور هستیم، گرایش ها را در سطوح مختلف دسته بندی کنیم:

سطح یک: گرایش اقتصاد انرژی و گرایش اقتصاد نظری

سطح دو: گرایش توسعه اقتصادی و برنامه ریزی و گرایش برنامه ریزی سیستم های اقتصادی

سطح سه: گرایش اقتصاد و تجارت الکترونیک و گرایش بانکداری اسلامی

سطح چهار: گرایش های اقتصاد اسلامی، اقتصاد شهری، اقتصاد فرهنگ و هنر، اقتصاد محیط زیست، اقتصاد مالی اسلامی و اقتصاد آموزش

3.7/5 - (3 امتیاز)

سلام، لیسانس برق دارم، در بازار های مالی هم فعال هستم، بسیار زیاد به اقتصاد کلان علاقه مندم، در دفترچه کنکور ارشد فقط رشته علوم اقتصادی هست که در گروه علوم انسانی هست، میخواستم بدونم با توجه به مدرکم میتونم برای ارشد علوم اقتصادی (همان رشته اقتصاد) کنکور بدم و با توجه به توضیحات کدوم گرایش برام بهتره؟

سلام. بله در ارشد تغییر رشته به هر رشته ای مجازه. البته در ارشد وزارت علوم. با توجه به لیسانس شما و حوزه فعالیتتون طبیعتا اقتصالد نظری برا یشما بهترین گرایش هست. هم دانش شما رو بیشتر می کنه و هم توی کارتون بهتون دیدگاه خاص خودتون رو م یده. چون رشته برق هم بودید سرو کله زدن با فرمولها رو راحت تر انجام می دید.

سلام. در حال خاضر بحث های شغلی در رشته اقتصاد فارغ از گرایش هست و هر کس تجربه و مهارت بیشتری داره تو بازار کار موفق تره ولی به صورت تخصصی اگر بخوایم بگیم در حوزه های نفت و گاز و انرژی های تجدید پذیر بیشترین کاربرد رو داره

وقت بخیر من لیسانس حقوق خوندم الان ب اقتصاد علاقه مند شددم ایا بهتر از لیسانس دوباره شروع کنم یا ارشدبخونم /نگرانم نتونم از پس درو س
ارشد غیر مرتبط بر بیاییم واینکه کدوم گرایش برای من بهتر است با توجه ب اینکه فعال بازار مالی هستم

سلام. خیلیها بدون لیسانس اقتصاد وارد دوره ارشد م یشن و به مشکلی نمی خورند. نگران این مورد نباشید.. گرایش برنامه ریزی سیستمهای اقتصادی و توسعه و همینطور اقتصاد نظری برای شما مناسبه

سلام،یه توضیح مختصر راجع به گرایش اقتصاد تجارت الکترونیک میشه بدین لطفا؟ و اینکه کسایی که در بازار های مالی مثل بورس فعال هستن بهترین گرایش اینه؟ یا گرایش های دیگه؟

سلام. گرایش اقتصاد تجارت الکترونیک به بررسی عوامل موثر اقتصادی روی بیزینس ها و کسب و کارهای آنلاین می پردازه و اونها رو از نطر اقتصادی ارزیابی و براشون مسیر اقتصادی رو پیش بینی می کنه. اگر بخوایم فرض کنیم که جدیدترین نمود چنین اقتصادی در کجا هست می شه به بازارهایی که در شبکه های اجتماعی پدید اومده و تاثیرگذاری عوامل خرد و کلان سیاست گذاری ها روی بازاهای مالی مثل رمزارزهاست اشاره کرد.
در مجموع اقتصاد فارغ از گرایش هایی که داره باید بتونه عوامل اقتصادی مشترک رو شناسایی کنه و گرایش فقط برای این هست که تحلیل این عوامل مختص اون حوزه بشه.

سلام و وقت بخیر،من در بازار های مالی فارکس،کریپتو‌ وبورس خودمون مشغول هستم،خواستم بدونم با توجه ب شغلم کدوم گرایش اقتصاد مناسب تر هست؟ فراگیر ازاد ثبت نام کردم که گرایش نظری نداره،بین گرایش توسعه اقتصادی و گرایش اقتصاد تجارت الکترونیک کدوم مناسب تر هست؟

سلام ،وقت بخیرمن لیسانس مدیریت اموربانکی دارم و ۳ سال سابقه مربی پیش دبستانی ،کارم رو کنار گذاشتم ،چون رشته من جزو استخدامی اموزش وپرورش نیست ،حالا میخوام ارشد شرکت کنم ،بنظرشما ارشد اقتصاد چطوره ،چون میخوام رشته ای باشه که هم به لیسانسم مربوط باشه هم اموزش وپرورش ،کلا دستم بازترباشه ،چه گرایشی رو پیشنهاد میدید یااینکه بنظرشما بااین شرایط رشته اقتصاد انتخاب درستی ؟

سلام گرایشهای اقتصاد رو سطح بندی کردین. پرسش و پاسخ ها رو که مطالعه میکنم پاسخها خیلی متفاوت هست برای کسی که علاقمند به تحلیل اقتصاد و کار در بازارهای مالی داره کدام گرایش مناسب تر و جذذابتر هست؟ رسته کارشناسیم کامپیوتر هست و در حال حاضر شاغل در بخش دولتی و حوزه سرمایه گذاری بخش کشاورزی هستم

سلام. پاسخها به تناسب نوع شرایط و اهداف پرسش کننده متفاوت هست. در مجموع تحلیل های اقتصادی و بازارهای مالی تحت الشعاع اقتصاد کلان قرار دارند و عملا اقتصاد نظری براش پوشش دهنده تر هست. اقتصاد کشاورزی هم وجود داره که چند سالی هست که دانشجو توش پذیرش نمیشه

سلام. من در بازار های مالی مثل فارکس و بورس سهام فعال هستم ولی کارشناسی علوم و مهندسی صنایع غذایی علوم تحقیقات دارم. کدوم گرایش ارشد اقتصاد رو‌برم که مرتبط به بازارهای مالی مثل فارکس باشه؟ و اینکه گرایش ارشد روانشناسی مرتبط با اقتصاد و بازار کار من وجود داره یا خیر؟ ممنون

سلام وقتتون بخیر من ارشد اقتصاد انرژی دانشگاه باهنر کرمان قبول شدم
به نظرتون خوبه که بمونم و آزمون استخدامی بدم برای رفتن سر کار یا اینکه درسم رو ادامه بدم

سلام. خب شما دانشگاه رو برید و آزمون استخدامی هم ثبت نام کنید. اگه آزمون استخدامی قبول شدید انصراف بدید و برید سرکار و اگر قبول نشدید که حداقل ارشدتون رو فدا نکردید.

سلام. من ارشد مهندسی نفت دارم از دانشگاه صنعتی شریف و در حال حاضر علاقمند هستم تو زمینه اقتصاد مجدد برای ارشد اقدام کنم. چون دید چندان بازی هم نسبت به این قضیه ندارم. کارم هم در زمینه فروش و تعمیرات تجهیزات ابزار دقیق در صنایع نفت و گاز و نیروگاه ها هست. تجهیزات مانیتورینگ و کنترل . راهنمایی میخواستم که به چه صورت میتونم در این حوزه وارد بشم.

سلام من کارشناسی مکانیک دارم و علاقه ی زیادی به اقتصاد دارم برای ارشد چه رشته ای برام بهتره

سلام من هدف و علاقم برای ارشد اقتصاد ارائه نظریات اقتصادی و حل مشکلات اقتصادی هست لطفا راهنمایی کنید کدوم گرایش به علاقم نزدیکتر هست؟

سلام خسته نباشید ارشد اقتصاد چه رشته ای انتخاب کنم که بتونم به عنوان آموزگار تدریس کنم
ممنون میشم از راهنماییتون

سلام
وقتتون بخیر،من چندین سال هست که فعال بازارهای مالی(فارکس)هستم،میخواستم بدونم کدام زیر شاخه برای من مناسب تر و مرتبط تر هست،و همچنین مناسب تر برای ادامه در خارج از کشور؟

سلام بهترین رشته اقتصاد از نظر درآمد مالی چیه و درآمد ماهیانه یه رشته خوب اقتصاد چقدر هستش در ماه و برای رفتن به خارج در رشته اقتصاد باید چکار کنیم

از نطر درآمد عملا گرایش شاید چندان تاثیری نداشته باشه و بیشتر نوع تخصص و یا حوزه ای که توش وارد کار میشید درآمدتون رو تعیین می کنه. کسانی رو داریم در رشته اقتصاد که در استخدام بانک ها هستند و درآمدی بین 5 تا 9 ملیون دارند و کسانی هم که در کارگذاریها هستند بین 5 تا 10 ملیون تومان.
ارنطر عمومیت و مورد پذیرش بودن هم گرایش اقتصاد محض شرایط خوبی داره
درباره اپلای به خارج از کشور هم باید با مشاورانمون صحبت کنید

سلام
من توی کارشناسی مهندسی خوندم ولی برای ارشد کنکور دادم و میخوام بدونم چه گرایشی باید انتخاب کنم؟ دوس دارم گرایشی باشه که اقتصاد کلان زیادی داخلش داشته باشه . من به بازار سرمایه هم علاقه دارم و اینم توی انتخاب گرایش برام اهمیت داره.
ممنون میشم راهنمایی کنید.

دکتری نفت و گاز از گرایشهای اقتصاد هست یا حقوق یا رشته دیگر؟ داخل کشور داریم؟
غیر از این رشته، در چه رشته هایی مجاز به ادامه تحصیل در مقطع دکترا هستیم؟ مرتبط و غیر مرتبط
ممنون از راهنماییتون

هم دکترای حقوق نفت و گاز داریم و هم دکتری اقتصاد نفت و گاز. داخل کشور هم پذیرش دارند.
یه سری رشته های مرتبط مثل مالی و رشته های غیر مرتبط مثل علوم شناختی

سلام.
دانشجوی ارشد اقتصاد انرژی هستم. داخل کشور دکترای اقتصاد انرژی دازیم؟
با ارشد اقتصاد انرژی ،به غیر از دکترای اقتصاد، در چه رشته های دیگری میتوان برای دکترا ادامه داد؟

سلام
من مهندسی نرم افزار دارم و برای ارشد میخوام اقتصاد بخونم به نظرتون کدوم گرایش برای من بهتر هست؟
ممنون

سلام.
دانشجوی ارشد اقتصاد انرژی هستم. داخل کشور دکترای اقتصاد انرژی دازیم؟
با ارشد اقتصاد انرژی ،به غیر از دکترای اقتصاد، در چه رشته های دیگری میتوان برای دکترا ادامه داد؟

سلام و خسته نباشید
ببخشید من کارشناسی از دانشگاه فرهنگیان دارم. میخواستم ببینم آیا رشته های ارشد اقتصاد به درد من میخورن؟ و اینکه کدوم بهتره برای رشتم

سلام . من ارشد حسابداری خواندم و الان در سازمان محیط زیست مشغولم . برای دکترا چه گرایشی از اقتصاد برام مفید تره ؟ ممنون

سلام خسته نباشید من کارشناسی مهندسی برق الکترونیک تموم کردم میخوام ارشد رو اقتصاد بخونم 5 ساله فعال بازار های مالی ام و علاقه ی زیادی دارم سمت بانک و بازار های مالی تحصیل و کار کنم ممکنه راهنمایی کنید کدوم گرایش رو باید بخونم؟

سلام
اگر برای اقتصاد می خواید بخونید که اقتصاد نظری براتون مناسبتره ولی اگر می خواید کلاً سمت بازارهای مالی فعالیت کنید رشته ای مثل مهندسی مالی از زیرمجموعه مهندسی صنایع هم براتون مناسبه

سلام من میخام برای ارشد اقتصاد بخونم درآمدش برام مهمه کدوم گرایشش بیشترین درآمدو داره

سلام. درآمد ارتباط زیادی با گرایش نداره.
مهارت و تخصصی که به دست میارید در کار با معاملات بورسی، کارگزاری ها، بانکداری و … سطح درآمد شما رو تضمین می کنه.
افرادی هستند که گرایش های اقتصاد نظری، انرژی و توسعه و برنامه ریزی رو در بهترین دانشگاهها خوندند و درآمدی کمتر از 4 تا 5 تومن دارند و کسانی هستند که گرایشهایی مثل تجارت الکترونیک، محیط زیست و … رو خوندند ولی بیشتر از ده ملیون درآمد دارند.
فقط و فقط بستگی به نوع دیدگاهتون داره که در چه حوزه ای بخواید کار کنید و خودتون رو برای اون حوزه به صورت تخصصی و تجاری آماده کنید.
در ضمن رشته اقتصاد پتانسیل خوبی در کسب درآمد به صورت مستقل داره.

سلام وقت بخیر
بنده ارشد مهندسی عمران از دانشگاه تهران هستم. میخواستم ارشد اقتصاد بخونم . کدام گرایش در زمینه بازارهای مالی هست؟
باتشکر

سلام. گرایش انرژی، گرایش شهری، گرایش محیط زیست مرتبط ترین گرایشها برای شماست که به ترتیب اهمیت براتون اولویت بندی کردیم. همچنین گرایش نظری، توسعه و برنامه ریزی و گرایش سیستم هم به عنوان گرایشهای متفرقه براتون مناسب هستند.

سلام وقتتون بخیر. من کارشناسی حسابداری خوندم. اگر بخوام برا ارشد یکی از گرایش های اقتصاد رو بخونم، مشکلی ایجاد نمیشه؟ و کدوم گرایش رو درایران پیشنهاد میکنید که آینده داشته باشه؟

سلام. توضیح مفصلی داره برای ریسک درآمد و بازار و میزان شانس در بازار کار برای همه آماده میشه.
به طور خلاصه در طی دو سه سال اخیر جزء گرایش های مهم و مستقل اقتصاد شده. بازار کارش داره رشد می کنه.

سلام ، من الان در کار صادرات هستم و در آینده هم میخوام شرکت بزنم که کار صادرات رو قوی پیش بگیرم ، سال جدید هم کنکور دارم ، به نظرتون کدوم گرایش از اقتصاد برای کارم بهتره؟ البته اینو بگم که من اصلا هیچ جایی نمیخوام استخدام بشم و میخوام آزاد شرکت بزنم و کار صادرات و واردات انجام بدم ، به نظرتون برای شرکتم و کارم کدوم گرایش بهتره که کمکم میکنه؟

سلام.
در کل مدیریت بازرگانی که براتون خیلی بهتره اونم شاخه بازرگانی بین الملل اما اگر اقتصاد هدفتون هست، اقتصاد توسعه و برنامه ریزی بهتره براتون

سلام من كارشناسي مديريت بازرگاني هستم
اگر بخوام برا ارشد اقتصاد بنويسم ب مشكل بر نميخورم از لحاظ درسي يا ادامه تحصيل؟

سلام رشته تجارت الکترونیک چون رشته به روزیه بازار کارش خوبه یا نه و چه دانشگاه هایی این رشته رو دارن

سلام. بازار کار در حوزه تجارت الکرتونیک اصلا به گرایشتون وابسته نیست و وابسته به مهارتهایی هست که در این حوزه دارید. مثلا دونستن اقتصاد تجارت الکترونیک به صورت آکادمیک تنها کمکی که به شما می کنه اینه که بتونید به استناد اون دانش و مقداری سابقه کار مرتبط، شرایط خوبی رو در بازار کار داشته باشید.

خسته نباشید. برای بورسیه و اخذ پذیرش برای تحصیل در مقطع دکتری در خارج، دانشگاه های خارج از کشور با ارشد بانکداری اسلامی مشکلی ندارند چون اسلامی هستش؟من بانکداری اسلامی خوارزمی تهران قبول شدم اما نگران این هستم که برای دکتری در خارج با بانکداری اسلامی مشکل داشته باشند. میشه برام بگید. ممنونم

سلام. خیر مشکلی ایجاد نمی کنه براتون. در صورتی ممکنه براتون تولید دردسر کنه که موضوع پایان نامه شما خیلی قدیمی و از حالبت نوآوری خالی شده باشه. درباره اینکه چه موضوعاتی در حوزه بانکداری اسلامی برای پایان نامه می تونه برای شما بهعترین موضوعات باشه و حتی بتونه برای شما یه سکوی پرتاب باشه باید از دپارتمان اقتصاد مشاوره تخصصی بگیرید تا در این باره بهتون مشاوره بدن.

بازار کار د رمجموع بستگی داره به شرایط تجربه و مهارت های شما. فارغ از گرایش در ارشد اقتصاد، میزان استعداد، علاقه و توانمندی شماست که بازار کار رو ایجاد میکنه. اما اگر بخواهیم جوابی با توجه به فاکتورهای کلی بدهیم باید بگوییم که بازار کار ضعیفی دارد.

هر گرایشی از اقتصاد با توجه به رزومه شما در دوران ارشد می تونه برای خارج از کشور بهترین باشه. در کا اقتصاد نظری، انرژی و توسعه و برنامه ریزی و محیط زیست می تونن نسبت به بقیه شرایط بهتری داشته بانشد برای ادامه تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور

77 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

کارنامه های رتبه و قبولی ارشد ژورنالیسم پزشکی 1402-1401
انتخاب رشته کارشناسی ارشد
کارنامه های رتبه و قبولی ارشد ژورنالیسم پزشکی 1402-1401

کارنامه های رتبه و قبولی ارشد ژورنالیسم پزشکی 1402-1401 کارنامه های رتبه و قبولی ارشد ژورنالیسم پزشکی 1402-1401 برای داوطلبان ارشد ژورنالیسم پزشکی سال 1402 و حتی سال های آینده بسیار اهمیت دارد. آنچه که اهمیت کارنامه های قبولی ارشد ژورنالیسم پزشکی ۱۴۰۱ را برای داوطلبان ارشد ژورنالیسم پزشکی بسیار …

شانس قبلی کنکور ارشد
انتخاب رشته کارشناسی ارشد
شانس قبولی کنکور ارشد ۱۴۰۲

شانس قبولی کنکور ارشد ۱۴۰۲ برای تعیین شانس قبولی در کنکور ارشد ۱۴۰۲، بدون شک باید از رتبه های قبولی کنکور ارشد سال گذشته یعنی 1401 استفاده کرد. در واقع براساس رتبه ها و محل قبولی داوطلبان سال گذشته در کنکور ارشد، می توان تعیین کرد که شانس قبولی یک …

تخمین قبولی ارشد
انتخاب رشته کارشناسی ارشد
تخمین قبولی ارشد 1402

تخمین قبولی ارشد ۱۴۰۲ از نظر معنا و تعریف، تخمین قبولی ارشد ۱۴۰۲ یعنی اینکه من با توجه به رتبه ام چقدر شانس قبولی در کنکور ارشد 1402 را دارم. به نوعی تخمین قبولی در ارشد برای پاسخ به این سوال است که با توجه به رتبه های قبولی سال …